به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۳۰، ۱۳۹۶

جوانگرايي در دولت امارات

  تعداد وزراي زن به ٩ نفر رسيد

امارات يكي از كشورهايي است كه موفق شده در چند دهه گذشته پيشرفت قابل توجهي داشته باشد و به يكي از اصلي‌ترين پايگاه‌هاي گردشگري و سرمايه‌گذاري در دنيا تبديل شود. اما تلاش‌هاي اين شيخ‌نشين كوچك براي حضور در رقابت جهاني به جذب سرمايه و توسعه صنعت گردشگري محدود نمي‌شود، امارات در طول چند دهه گذشته تلاش كرده نقش پشت پرده‌اي در شكل‌گيري ائتلاف‌ها و دشمني‌هاي منطقه داشته باشد و سياست ايجاد بي‌ثباتي در چندين كشور خاورميانه را رهبري كرده است، از تلاش براي براندازي در دولت عمان با ايجاد شبكه‌اي جاسوسي در دل حاكميت اين كشور تا پرداخت مبالغ مالي براي حمايت از كودتاي تركيه. اين كشور هنوز يكي از اصلي‌ترين تئوريسين‌هاي ايجاد و شكل‌گيري بحران قطر عليه دوحه نيز به شمار مي‌رود و از سوي ديگر اقدامات ابوظبي در جنوب يمن و تلاش براي تجزيه اين كشور بسيار نگران‌كننده است.

اما اماراتي‌ها به‌خوبي مي‌دانند براي تقويت وجهه خود در جامعه جهاني نياز دارند تا ظاهري آراسته از حاكميت ديكتاتوري خود ارايه دهند. تلاش براي ايجاد ظاهر آراسته و غرب‌پسند را مي‌توان در تصميمات اخير نايب‌رييس دولت امارات مشاهده كرد. شيخ محمد بن راشد آل‌مكتوم نايب‌رييس دولت امارات، نخست‌وزير و حاكم دوبي روز پنجشنبه گذشته خبر از تغييرات جديد در كابينه كشورش داد. او اعلام كرده كه با تغييرات جديد به دنبال تقويت حضور جوانان در دولت با اضافه كردن چند وزير جديد به عنوان وزراي هوش مصنوعي، علوم پيشرفته و امنيت غذايي است. محمد بن راشد كه اين خبر را از طريق توييتر خود اعلام كرد «عمر بن سلطان العلماء» را به عنوان وزير هوش مصنوعي انتخاب كرده و گفت كه اين وزير در سن ٢٧ سالگي موفق شده بود تا نشست جهاني دولت‌ها و استراتژي آنها براي هوش مصنوعي را رهبري كند و افزوده كه موج بعدي در جهان هوش مصنوعي خواهد بود. به همين دليل مي‌خواهيم بيش از هر كسي در اين زمينه آماده باشيم. محمد بن راشد همچنين ساره يوسف الاميري ٣٠ ساله را به عنوان وزير مشاور دولت در علو پيشرفته انتخاب كرد و گفت كه مسووليت او بررسي و توسعه نخبه‌هاي علمي خواهد بود. وي در خصوص اين وزير جوان هم نوشته كه او رياست شوراي دانشمندان امارات را به عهده دارد و با اقتدار برنامه ماموريت به مريخ امارات را رهبري مي‌كند به همين دليل صدها نمونه مانند ساره را در امارات نياز داريم.

حاكم دوبي تاكيد كرد كه مريم المهيري به عنوان وزير مشاور دولت در امور مربوط به امنيت غذايي كشور انتخاب شده است و افزود: امنيت تغذيه يك مساله ملي براي آينده كشور خواهد بود و ستون ايجاد اين امنيت هم با تحقيق و پروژه‌هاي علمي محقق خواهد شد كه در اين زمينه به جوانان خود اعتماد بالايي داريم. محمد بن راشد همچنين حصه‌بنت عيسي بوحميد را به عنوان وزير توسعه اجتماعي انتخاب كرده و نوره الكعبي را كه پيش‌تر عضو كميسيون ملي شوراي وزيران در كابينه امارات بوده به عنوان وزير فرهنگ و توسعه آگاهي انتخاب كرده است. وي تاكيد كرده كه تغييرات اعمال شده در كابينه اين كشور براساس نتايج نشست‌هاي سالانه اخير و بررسي اهداف و چشم‌اندازهاي امارات صورت گرفته است و افزود: مرحله پيش رو را بايد توانايي، دانش و فناوري آينده نامگذاري كرد زيرا ما به دنبال ايجاد مرحله‌اي صدساله در اين كشور هستيم كه آينده نسل‌هاي بعدي را تامين كند. او در سال ٢٠١٦ هم اصلاحاتي در كابينه ايجاد كرده بود كه عنوان اصلي آن «آينده، جوانان، خوشبختي و توسعه علمي» بود. او در آن تغييرات يك جوان ٢٢ساله را به كابينه اضافه كرده بود و دو وزير ديگر به عنوان وزراي «خوشبختي» و «تسامح و مدارا» انتخاب كرده بود.

امارات كه تلاش مي‌كند خود را به عنوان يكي از كشورهاي پيشرو در توسعه علمي و فرهنگي جا بزند اخيرا در گزارشي كه ديدبان حقوق بشر اروپا و مديترانه منتشر كرده به عنوان يكي از مراكز برده‌داري مدرن شناخته‌شده است. اين سازمان در گزارشي كه چند هفته پيش در خصوص اوضاع كارگران خارجي در امارات منتشر كرده بود، اعلام كرد كه ٢٦ خانواده هندي كه فرزندان آنها در امارات كار مي‌كنند، شكايت كرده و اعلام كرده‌اند كه فرزندان‌ آنها با بدرفتاري و توهين شركت‌هاي اماراتي دست و پنجه نرم مي‌كند. اين موسسه در گزارش خود به تجاوزهايي به حقوق كارگران زن در اين كشور نيز اشاره كرده و گفته پرداخت حقوق كم، ساعات كاري زياد كه گاهي به ٢١ ساعت در روز نيز مي‌رسد، نداشتن زمان استراحت كافي و تجاوزهاي روحي، جسمي و حتي جنسي از مشكلاتي است كه زنان كارگر خارجي در امارات با آن مواجه هستند. ميره بشاره يكي از تحقيق‌كنندگان ديدبان حقوق بشر اروپا و مديترانه مي‌گويد ميزان ترس و نگراني نسبت به اخراج از امارات به حدي بالاست كه كارگران رنج‌ديده از شكايت يا اعلام وضعيت خود خودداري مي‌كنند و ترجيح مي‌دهند اين تخلفات را بازگو نكنند. امارات كه تاريخ سياهي در سوءاستفاده از كارگران خارجي و نقض حقوق بشر دارد اخيرا با كمپيني مواجه شده كه در اروپا شكل گرفته است و اين كمپين با جمع‌آوري امضا خواستار اقدام اتحاديه اروپا عليه امارات در زمينه نقض حقوق بشر است.

سازمان‌هاي ديدبان حقوق بشر و عفو بين‌الملل امارات را در صدر فهرست كشورهايي قرار داده كه حقوق بشر و حقوق كارگران را نقض مي‌كنند. كمپين مقابله با امارات در اروپا مي‌خواهد افكار عمومي را نسبت به اقدامات ابوظبي در زمينه نقض حقوق بشر مانند تجارت انسان، برده‌داري مدرن، جرايم جنگي در يمن و حمايت از گروه‌هاي تروريستي در چندين بحران در خاورميانه را آگاه كند.

روزنامه اعتماد