به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۸، ۱۳۹۶

گردهمایی روزنامه‌نگاران مالت در اعتراض به ترور همکارشان


روزنامه‌نگاران در مالت در اعتراض به ترور دافنه کاروانا گالیزیا، روزنامه‌نگار ۵۳ ساله که در افشای رسوایی اوراق پاناما دست داشت مقابل پارلمان جمهوری مالت در شهر والتا، پایتخت این کشور اجتماع کردند. آن‌ها که پلاکاردهایی به رنگ خون به دست گرفته بودند با در دست داشتن پرچم مالت که آن هم به رنگ خون بود به وزارت دادگستری این کشور مراجعه کردند و تقاضای رسیدگی به ترور همکارشان را به طور رسمی به مسئولان اطلاع دادند. روزنامه‌نگاران مالت از دولت این کشور خواسته‌اند تداییری برای حفظ جان منابع روزنامه‌نگاری تحقیقی و مستقل اتخاذ کند.

رسوایی «اوراق پاناما» اوایل سال ۲۰۱۵ آغاز شد. دافنه گالیزیا، روزنامه‌نگار ۵۳ ساله که در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی فعالیت می‌کرد، یک سال پیش از این، چند شرکت فرار از مالیات را که در پاناما ثبت شده بودند به‌ مقامات سیاسی مالتی از جمله یک وزیر حزب کارگر ارتباط داده بود. پس از افشای اسناد، گالیزیا با پروژه «اوراق پاناما» همکاری مستمر کرد تا اسنادی در مورد رابطه اقوام نخست‌وزیر جمهوری مالت و شرکت‌های پول‌شویی و فرار از مالیات در پاناما منتشر شود. دوشنبه ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر او در اثر انفجار بمبمی که در خودرویش کار گذاشته شده بود به قتل رسید.
روزنامه‌نگاران مالت دو روز بعد از این حادثه، با انتشار بیانیه‌ای به گردهمایی اعتراضی‌شان مقابل ساختمان پارلمان پایان دادند. در این بیانیه آمده است:
«ما امروز در این مکان گرد آمدیم که به مردم امید بدهیم که بعد از ترور همکارمان بدون واهمه همچنان بر حقیقتی که عده‌ای سعی دارند آن را در تاریکی فروببرند، نور می‌تابانیم. ترور یک روزنامه‌نگار ما را از وظیفه نگهبانی از نهادهای مدنی بازنمی‌دارد.»
روزنامه‌نگاران در این بیانیه از دولت مالت خواسته‌اند که از آزادی بیان حمایت کند و اجازه دهد که روزنامه‌ها آزادانه به وظیفه اطلاع‌رسانی خود عمل کنند.

قرار است که روزنامه‌های مالت، رادیوها و شبکه‌های تلویزیونی یکشنبه آینده پیام روزنامه‌نگاران در ضرورت صیانت از آزادی بیان را در سراسر این کشور منتشر کنند. نورما سالیبا، رئیس جامعه‌ روزنامه‌نگاران مالت به خبرگزاری فرانسه گفته است که روزنامه‌نگاران کارزاری هم با عنوان «قلم بر ترس چیره می‌شود» به راه انداخته‌اند.
بعد از قتل دافنه کاروانا گالیزیا این نگرانی در جامعه جهانی به وجود آمده که به سبب شکوفایی اقتصادی، جمهوری مالت که در کانون دریای مدیترانه واقع شده و همواره از نظر استراتژیک نقش مهمی ایفا کرده، به عرصه‌ای برای فساد اقتصادی، رشوه‌خواری و روابط مافیایی تبدیل شود.
فرزندان دافنه کاروانا گالیزیا خواهان استعفای جوزف موسکات، نخست‌وزیر جمهوری مالت شده‌اند. آن‌ها گفته‌اند:
«نخست‌وزیر از ما خواسته که از او حمایت کنیم. به این شکل می‌تواند حمایت ما را به دست بیاورد: استعفا دهد.»

رادیو زمانه