به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۶

نامه ی محمد نوری زاد به کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل

ما پیاده به پاسارگاد می رویم
ما اراده بر این داریم روز هفت آبان را با شکوه برگذار کنیم. روز کورش بزرگ را. که بنا به تشخیص آیت الله های شیعه، یک شخصیت قرآنی نیز هست. و از نگاه ما و جهانیان، کورش نه یک امپراتور مسلط، بل انسانی شایسته و سرشار از ادب انسانی بوده است.
در این سالهای جمهوری اسلامی اما، همه ی نمادها و آثار باستانی ایران به تحقیر و تخریب و بی توجهی دچار شده اند. باورم بر این است که اگر حاکمان اسلامی را شرمی از عظمتِ نام ایران و نگاه جهانیان نبود، چون داعشیان، تخت جمشید و پاسارگاد و معبد آناهیتا و طاق بستان و همه ی آثار کهن ما را منفجر می کردند.

شوخی نیست اگر که بگویم: در ایران همه ی راه ها یا به بن بست می انجامد یا در همان بن بست، به بیت رهبری. شوخی تر این که: مردم ایران اگر برای رهایی از ترس و خفگی به راه دیگری در افتند، بیت رهبری همان راه را به سمت خود کج می کند. جوری که همه ی هشتاد میلیون مردمِ ایران اگر برخرافه خیمه زنند، راه گشوده است.
و اگر بر راستی، راه بسته. به راحتی می شود دید که جنس و ملاتِ این بن بست ها، همه از فریب است. خوردنی ها چه؟ همه از نیرنگ! و شب چره ها؟ خونِ خاورانی ها. سید ابراهیم رییسی را ببینید که چه با کرشمه، غسل می کند در خونابه ی زندانیان بی گناه! 

دورنمایی که بیت رهبری از مردم مطلوب خود دارد این است: رفت و آمد از این امامزاده به آن سقاخانه، از این مجلس عزا به آن محفل مذهبی، از این نمازجمعه تا نمازجمعه ای دیگر، با کار و کسبی حجره وار، و درهمه حال، منگ و پخمه و محتاج راهنماییِ مراجع تقلید.

نگاه بیت رهبری و دستگاههای امنیتی به سیل جاریِ مردمی که به پاسارگاد می روند، جز به مردمی فتنه گر و سلطنت طلب و ضد انقلاب و کافر و مرتد و باستان گرا و عیاش و هرز نیست. به همین دلیل پیشاپیش به کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل هشدار می دهم که در روز هفت آبان، با چشمانی گشوده به سیل خروشان مردم با ادبی بنگرد که به سمت پاسارگاد می روند از یکسوی. و از دیگر سوی به اطوار دستگاه های امنیتی ایران که چه موانعی بر سر راه مردم اختراع می کنند.

سایت: nurizad.info
اینستاگرام: mohammadnourizad
تلگرام: telegram.me/MohammadNoorizad
ایمیل: mnoorizaad@gmail.com

نویسنده، فیلمساز و فعال حقوق بشر در ایران
محمد نوری زاد
پنجم آبان نود و شش – تهران