به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۶

ایجاد شورای هماهنگی عراق و عربستان؛ آمریکا خواستار خروج شبه نظامیان ایرانی از عراق شد

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، روز یکشنبه، ۲۲ اکتبر در ریاض ایجاد شورای هماهنگی میان عربستان و عراق را رسماً اعلام کردند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، روز یکشنبه، ۲۲ اکتبر در ریاض ایجاد شورای هماهنگی میان عربستان و عراق را رسماً اعلام کردند. بدین ترتیب، عربستان و عراق با یکدیگر در این زمینه متحد وهماهنگ شدند. در چهار چوب این اتحاد جدید، ریاض و بغداد در راه مبارزه با داعش و بازسازی مناطق تخریب شده عراق توسط داعش و همچنین فعالیت های اقتصادی همکاری های نزدیک خواهند داشت. در همین حال، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که شبه نظامیان ایرانی باید ازعراق خارج شوند.
خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که تولد این نهاد جدید برای هماهنگی و نزدیکی میان ریاض و بغداد، پس از دهه ها تنش در روابط فیمابین عراق و عربستان سعودی در حضور رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض اعلام شد.
تیلرسون گفت: "شورای هماهنگی عربستان و عراق نه تنها برای مبارزه علیه داعش است، بلکه همکاری های نزدیک میان دو کشور را برای بازسازی زیر ساخت ها و آبادی خرابی های ناشی از جنگ با داعش در مناطق آزاد شده عراق ممکن می سازد. در همین حال، ایجاد این نهاد جدید (شورای هماهنگی عربستان و عراق) زمینه های اصلاحات ساختاری و تنوع دادن به فعالیت های اقتصادی در بخش خصوصی را فراهم می کند. این اصلاحات، محرک بزرگی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در عراق خواهد بود که در حال حاضر برای عراق جنبه حیاتی دارد. ایجاد شورای هماهنگی عربستان و عراق همچنین ایجاد صلح درعراق و منطقه را تحکیم می کند."
پس از اعلام رسمی هماهنگی ریاض و بغداد در جهت مبارزه با داعش و بازسازی شهرهای تخریب شده عراق، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک کنفرانس خبری در ریاض گفت اکنون که مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) به پایان خود نزدیک شده، شبه نظامیان ایران باید از عراق خارج شوند. وزیر امورخارجه آمریکا تأکید کرد که یک عراق "مستقل و قدرتمند" از "تأثیر منفی ایران" در این کشور جلوگیری خواهد کرد. او گفت که شبه‌نظامیان ایرانی، مثل دیگر مبارزان خارجی، باید به "خانه‌های خود" بازگردند.

رادیو بین المللی فرانسه