به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۷، ۱۳۹۶

قاسم سلیمانی وزیر خارجه واقعی ایران


نشریه واشنگتن اگزمینر در گزارشی نوشت: حتی سیاستمداران اهل سنت نیز برای حل مسائل و کاهش تنش با قاسم سلیمانی مذاکره می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته نشریه واشنگتن اگزمینر، قاسم سلیمانی در عراق و جاهای دیگر یک تصویر متفاوت دارد؛ یک معامله‌گر و دیپلمات ماهر.

آمریکا در یک ماجرای سازش با مقامات عراق، نقش این سازش را به ایران نسبت می‌دهد. در ماجرای کرکوک نیز، این قاسم سلیمانی بود که به یک توافق میان اتحادیه میهنی کردستان عراق، شبه نظامیان شیعه و دولت فدرال عراق برای جلوگیری از خونریزی دست یافت. حتی سیاستمداران اهل سنت برای حل مسائل، شنیده شدن صدایشان و کاهش تنش‌ها درباره مذاکره و رایزنی‌ با قاسم سلیمانی سخن می‌گویند.
و این فقط در عراق نیست، بلکه در سوریه هم سلیمانی حضور دارد. وی به طور هم‌زمان توانسته ائتلاف‌های سیاسی و قبیله‌ای را به هم وصل کند که کمک کرده است نقطه تعادل در این جنگ به نفع بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باشد. اگرچه تحلیلگران آمریکایی سفرهای اخیر سلیمانی به روسیه را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل می‌دانند، این سفرها نشان‌دهنده اهمیت نقش قاسم سلیمانی است.

واشنگتن اگزمینر در ادامه تاکید کرد که ایران نه تنها یک استراژی دارد بلکه افرادی را دارد که با این استراتژی همکاری و آن را اجرا می‌کند.

این نشریه در ادامه این یادداشت افزود: اگر چه محمدجواد ظریف وزیر خارجه رسمی ایران است اما این قاسم سلیمانی است که توافقات (منطقه) واقعی را انجام می‌دهد، حتی اگر ظریف حسن‌نیت داشته باشد اما وی قدرت اجرای توافقاتش را ندارد در حالی که قاسم سلیمانی دارد.

این نشریه مدعی شد که اکنون زمان مواجه شدن با این واقعیت است که سلیمانی وزیر خارجه واقعی ایران است.