به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۵، ۱۳۹۶

شرکت نفت شمال در کرکوک به کنترل ارتش عراق درآمد

این شرکت بزرگترین شرکت نفت در استان کرکوک است که طی سه سال گذشته، در کنترل کردها قرار داشت.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای پیشمرگه کرد بدون مقاومت، شرکت را تسلیم نیروهای عراقی کردند. (رادیو فردا)



نیروهای دولتی عراق 'مهم‌ترین پایگاه نظامی کرکوک را گرفتند'

نیروهای دولت مرکزی عراق می‌گویند که در عملیات کرکوک، فرودگاه، مهم‌ترین پایگاه نظامی و میادین نفتی در غرب و شمال غرب این شهر را به کنترل خود درآورده‌اند.
منابع خبری اقلیم کردستان می‌گویند که نیروهای دولتی در تلاشند راه‌های کرکوک به شهرهای اربیل و سلیمانیه را قطع کنند.
در این حال سخنگوی نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان گفته که پیشمرگ‌های کرد در مقابل ورود نیروهای عراقی به دو میدان نفتی در غرب کرکوک مقاومت کرده‌اند.
منابع پزشکی منطقه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که ۱۰ نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.
گفته تلویزیون دولتی، عراق نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش که آموزش‌دیده‌ آمریکایی‌ها بودند، پایگاه نظامی کی ۱ را در شمال غرب کرکوک تصرف کرده‌اند.
پیشتر ستاد مشترک فرماندهی عراق گفته بود که نیروهای دولتی در حال پیشروی در این عملیات هستند و بخشی از جاده‌ها و تأسیسات اصلی و زیربنایی شهر از جمله شرکت گاز را به کنترل خود در آورده‌اند.
شبکه تلویزیونی روداوو نزدیک به دولت خودگردان اقلیم کردستان هم خبر داد که نیروهای کرد از بخش‌های جنوبی و شرقی شهر کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.
این شبکه صبح امروز گزارش داد که شهروندان مسلح و غیر مسلح کرکوک جاده‌های اصلی منتهی به این شهر را مسدود کرده‌اند تا مانع از عقب‌نشینی خودروهای نظامی پیشمرگ‌ها به داخل شهر شوند.
دولت عراق می‌گوید که عملیات کرکوک را با هدف "بازگرداندن امنیت"‌ به این شهر مورد مناقشه آغاز کرده است.
هدف از این عملیات که با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه "حشد شعبی" (بسیج مردمی) انجام می‌شود، در اختیار گرفتن کنترل کامل این شهر نفت‌خیز اعلام شده است.
بی بی سی  فارسی