به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۷

تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس:

بازداشت دو ایرانی‌تبار و بازجویی از دیپلمات ایرانی  
دادستانی فدرال و امنیت ملی بلژیک، روز دوشنبه ۱۱ تیر/  ٢ ژوئیه از خنثی کردن طرح بمبگذاری در گردهمایی روز شنبه گذشته سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس و بازداشت دو بلژیکی ایرانی‌تبار در این رابطه در بروکسل خبر داد.
در چارچوب تحقیقاتی که در زمینه مبارزه با تروریسم از سوی دادستانی فدرال بلژیک انجام می‌شود، "امیر س." ٣٨ ساله و "نسیمه ن." ٣٣ ساله، با حکم یک قاضی در شهر "آنتورپ"، روز دوشنبه ٢ ژوئیه به زندان منتقل شدند.
این ٢، سوار بر یک خودرو مرسدس، همراه با ۵٠٠ گرم "استون پروکسید" که از مواد منفجرهٔ بسیار قدرتمند است و یک دستگاه برای انفجار این مواد، از سوی نیروهای ویژه پلیس بازداشت شده بودند. این ٢ نفر متهم شده‌اند که قصد داشته‌اند در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در تبعید، که روز شنبه ۹ تیر/ ٣٠ ژوئن در حومه پاریس برگزار شد، بمبگذاری کنند.
خبرگزاری "رویترز" گزارش داده که حدود ٢۵ هزار نفر در این گردهمایی شرکت کرده بودند.
همچنین در این پرونده از "مهرداد آ."، ۵٤ ساله در فرانسه به اتهام همکاری در این طرح بمبگذاری، بازجویی شده است.
٢ فرد دیگری که در این زمینه از آنها در فرانسه بازجویی شده، آزاد شده‌اند.
فرد دیگری به نام "اسدالله ا."، ٤۶ ساله ساکن آلمان که با عوامل اصلی در تماس بوده نیز از سوی پلیس آلمان مورد بازجویی قرار گرفته است. دادستانی فدرال بلژیک اعلام کرده که این فرد یک دیپلمات ایرانی است که در سفارت ایران در وین کار می‌کند.
خنثی‌سازی طرح بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق ایران، نتیجه همکاری سرویس‌های اطلاعاتی و قضائی سه کشور بلژیک، آلمان و فرانسه بوده است.

رادیو بین المللی فرانسه 


یک دیپلمات ایرانی در ارتباط با «تلاش برای حمله» به همایش مجاهدین خلق بازداشت شد

همزمان با اعلام خبر بازداشت یک زوج ایرانی‌تبار به ظن «طراحی حمله» به همایش شورای ملی مقاومت در حومه پاریس، دادستانی فدرال بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی نیز در آلمان به اتهام ارتباط با آنها دستگیر شده است.
به نوشته بیانیه دادستانی فدرال بلژیک که به دست رادیو فردا رسیده است، این دیپلمات در سفارت ایران در اتریش کار می‌کند.
خبرگزاری‌های یاد شده جزئیات بیشتری درباره هویت این دیپلمات ایرانی منتشر نکرده‌اند ولی دادستانی بلژیک هویت وی را «اسدالله. ای»، ۴۷ ساله، اعلام کرده است.
در این ارتباط، یکی از خبرنگاران روزنامه آلمانی «بیلد» در توئیتی نوشت که دیپلمات ایرانی، ماده انفجاری کشف شده از سوی پلیس را به دستگیرشدگان تحویل داده است.

دیپلمان ایرانی دستگیر شده، عکس روزنامه بیلد ــ آلمان
در بیانیه دادستانی بلژیک به این موضوع اشاره نشده است.
به نوشته خبرگزاری رویترز، کارکنان سفارت ایران در وین به این رسانه گفته‌اند که سفیر ایران در دسترس نیست تا در این مورد اظهارنظر کند.
خبر دستگیری این دیپلمات ایرانی پیش از سفر حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهوری ایران، به اتریش اعلام شده است. آقای روحانی روز دوشنبه ۱۱ تیر، برای دیداری دو روزه وارد سوئیس شد. او سپس در روز چهارشنبه ۱۳تیر، به اتریش خواهد رفت.
رادیو فردا 


دستگیری یک دیپلمات ایرانی در ارتباط با 'طرح بمب‌گذاری' در گرد‌هم‌آیی مجاهدین
مقام‌های قضایی و اطلاعاتی بلژیک اعلام کردند که یک دیپلمات ایرانی در کشور آلمان در ارتباط با پرونده‌ای دستگیر شده که دو نفر دیگر هم به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس در آن پرونده متهم شده‌اند.
بنا بر بیانیه مقام‌های بلژیکی، بازداشت دیپلمات ایرانی در ارتباط با این پرونده در آلمان انجام شده و این فرد یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در وین، پایتخت اتریش بوده است.
سخنگوی دادستانی بلژیک نام دیپلمات دستگیر شده در آلمان را "اسدالله الف" معرفی کرده و گفته او ۴۷ سال دارد.
مقام‌های قضایی نام کامل این فرد را اعلام نکرده‌اند اما در سایت رسمی دولت اتریش، در بخش معرفی نمایندگان و دیپلمات‌های ایرانی در بروکسل و شهرهای دیگر، نام اسدالله اسدی به چشم می‌خورد که از سال ۲۰۱۴ میلادی دبیر سوم سفارت ایران بوده است.
بنابر اعلام دادستانی و سرویس‌های اطلاعاتی بلژیک، یک زن و شوهر هم روز شنبه ۳۰ ژوئن با ۵۰۰ گرم مواد منفجره دست‌ساز و چاشنی انفجاری در خودرویشان دستگیر کرده است.
مرد ۳۸ ساله به نام "امیر س" و زن ۳۳ ساله به نام "نسیم ن" که هر دو تبعه بلژیک هستند، به تلاش برای اقدام تروریستی متهم شده‌اند.
این دستگیری در حالی انجام شده که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران بعد از سفر به سوییس روز چهارشنبه قرار است به وین سفر کند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی در واکنش به بازداشت دیپلمات ایرانی نوشته است: "چقدر تعجب برانگیز است که هم‌زمان با سفر ما (هیات ایرانی) به همراه رئیس جمهوری ایران به اروپا، عملیات ادعایی ایران مطرح و یک نفر بازداشت شده است. ایران به صراحت خشونت و تروریسم را در همه جا محکوم می‌کند و آماده است تا به تمام نگرانی‌ها در این زمینه پاسخ دهد."
بی بی سی  فارسی