به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۶، ۱۳۹۷

اخراج دو کارمند سفارت ایران در هلند

مقام ایرانی: توطئه علیه برجام است 
هلند دو تن از کارکنان سفارت ایران در این کشور را اخراج کرده است. دلیل این اخراج هنوز مشخص نیست.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی سازمان اطلاعات هلند (AIVD) اخراج این دو را تأیید کرده است:
«می‌توانیم تأیید کنیم که هلند دو شخص وابسته به سفارت ایران را اخراج کرده. بیش از این نمی‌توانیم اطلاعات بدهیم.»
منابع دیگری از دولت هلند و سازمان‌های امنیتی غربی به رویترز گفته‌اند که اخراج این دو کارمند سفارت ایران دو ماه پیش رخ داد. ان‌او‌اس (NOS)،‌ رسانه دولتی هلند تاریخ اخراج آن دو را هفتم ژوئن اعلام کرد.
وزارت خارجه هلند تا کنون دراین‌باره اظهار نظری نکرده.
یک مقام ارشد ایرانی اما در پاسخ به رویترز این اخراج را به مذاکرات هسته‌ای مربوط دانسته:
«همه این بازداشت‌ها و اخراج‌ها بخشی از تلاش دشمنان ما برای ضربه‌زدن به اقدامات کنونی جهت نجات‌دادن توافق هسته‌ای (برجام) است».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دو ماه پیش از برجام خارج شد. ایران اکنون برای باقی‌ماندن در آن منتظر بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا است و دیروز، همزمان با انتشار گزارش مربوط به اخراج دو کارمند سفارتش در هلند، مشغول مذاکره با اروپایی‌ها در وین بود. این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسید اما طرفین بر اراده‌شان جهت حفظ برجام و منتفع‌کردن ایران از مزایای آن تأکید کردند.
هفته گذشته پای ایران به یک پرونده امنیتی دیگر در اروپا باز شده بود. امیر س. و نسیمه ن.، زوج متهم به تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق در پاریس شنبه پیش در خودروشان در بلژیک بازداشت شدند درحالی‌که ۵۰۰ گرم ماده منفجره دست‌ساز پروکسید استون (TATP) و یک چاشنی انفجاری به همراه داشتند.
در همین رابطه یک دیپلمات ساکن وین در آلمان به نام اسدالله ا. بازداشت شده است و یک مرد در فرانسه.
ایران هرگونه دست‌داشتن در این حادثه را رد می‌کند و آن را توطئه‌ای می‌داند که همزمان با سفر حسن روحانی به وین طرح‌ریزی شد.

ششم خرداد گذشته هم محاکمه دو متهم به قتل علی معتمد، یک ایرانی در هلند آغاز شد. مشخص شده است که علی معتمد همان محمدرضا کلاهی، مسئول انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ بود.
رادیو زمانه