به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۴، ۱۳۹۷

ادامه واکنش‌ها به محکومیت نسرین ستوده؛ پومپئو بر دفاع آمریکا از حقوق بشر تاکید کرد

اتحادیه اروپا: «تحولی نگران‌کننده»
نسرین ستوده
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به حکم سنگین زندان علیه نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران، تاکید کرد که کشورش هیچ گاه از مبارزه در راستای پیش‌برد حقوق بشر دست برنخواهد داشت.

محکومیت دوباره نسرین ستوده در حالی که او هم‌اکنون در زندان به‌سرمی‌برد بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته و از جمله اتحادیه اروپا آن را «تحولی نگران‌کننده» خوانده و خواستار تجدید نظر در آن شده است.

درباره میزان حکم صادره علیه خانم ستوده گزارش‌های متفاوتی تاکنون منتشر شده که حداقل آن هفت سال زندان به اتهام «توطئه و تبانی علیه نظام» و «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی است، روایتی که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از قاضی دادگاه انقلاب تهران منتشر کرده.

اما رضا خندان، همسر نسرین ستوده، می‌گوید که به او در مجموع حکم ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق ابلاغ شده است. به گفته وی، نسرین ستوده در هیچ کدام از پرونده‌هایش اتهام «توهین به رهبری» نداشته است، بلکه اتهام دیگری به او نسبت داده شده که آن «تشویق به فساد و فحشا» است.

آقای خندان همچنین گفته بیشترین مقدار مجازاتی که در حکم او آمده، ۱۲ سال است. از این رو ظاهرا طبق قوانین جدید این حکم ۱۲ سال باید اجرا شود.

مایک پومپئو نیز روز جمعه ۲۴ اسفند در توییتی به این حکم پرداخت. وی نوشت: «دولت‌های عضو سازمان ملل در همین هفته ایران را به عضویت در یک کارگروه حقوق زنان منصوب کردند. این اتفاق زمانی رخ داده که دادگاهی در ایران نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق زنان، را به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم کرده است.»

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز حکم قضایی علیه خانم ستوده را محکوم کرده بود. رابرت پالدینو در توییتر نوشته است: «همزمان با گرامی‌داشت حقوق زنان توسط سایر جهان، رژیم ایران برای نسرین ستوده، مدافع برجسته حقوق بشر و زنان ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق صادر می‌کند. آیا این است "فصل جدید اجرای عدالت" که خامنه‌ای با افتخار موعظه می‌کند؟»

همچنین سازمان عفو بین‌الملل هم این حکم را «هولناک» توصیف کرده و گفته که این امر نشان می‌دهد مقا‌م‌های ایران سرکوب مدافعان حقوق بشر را تشدید کرده‌اند.

رادیو فردا