به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۹۷

سازنده مجسمه سگ وفادار ژاپنی درگذشت

تاکشی آندو، مجسمه‌ساز ژاپنی که مجسمه جاودانه هاچیکو، سگ وفادار ژاپنی را ساخت، در بیمارستانی در توکیو و در سن ۹۵ سالگی درگذشت.


مجسمه هاچیکو یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های جهان است که برای یادآوری مفاهمیم اخلاقی ساخته شده و سال‌هاست در ژاپن به محلی برای تجمع افراد، ایراد سخنرانی و حتی دیدارهای عاشقانه تبدیل شده است. سالانه صدها هزار گردشگر خارجی نیز به دیدن این مجسمه که روبروی ایستگاه قطار توکیو نصب شده می‌آیند.

هاچیکو سگی بود که به یک استاد دانشگاه ژاپنی تعلق داشت. این استاد هر روز در ایستگاه قطار منتظر صاحب خود می‌ماند تا او از سر کار برگردد. در یکی از روزها صاحب سگ رفت و هیچگاه بازنگشت زیرا که در مسیر بر اثر سکته قلبی جان باخته بود. سگ وفادار ۹ سال در آن مکان به انتظار صاحبش نشست و از جایش تکان نخورد تا اینکه خود نیز پس از یک دهه جان باخت. 
هاچیکو
هاچیکو
سگ نر سفید رنگی از نژاد آکیتا بود که در 23 نوامبر 1923 در نزدیکی اوداته، آکیتا در ژاپن به دنیا آمد و در 8 مارس 1935 درگذشت و در موزه ملی طبیعت و علم، پارک اوئنو به خاک سپرده شد.

هاچیکو در سال‌های انتظار به اسطوره وفاداری ژاپنی‌ها تبدیل شد و رسانه‌ها داستان زندگی و وفای او را بارها منتشر کردند و معلمان روایت هاچیکو را به دانش‌آموزان تدریس کردند.

در سال 1934 تاکشی آندو یک مجسمه برنزی از هاچیکو ساخت و این مجسمه روبروی ایستگاه قطاری که این سگ در آن به انتظار ایستاده بود، نصب شد. در سال 2009 داستان زندگی این سگ، در یک فیلم آمریکایی به نام «هاچی، داستان یک سگ» تصویر شد.

العربیه نت  فارسی