به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۷، ۱۳۹۷

لندن به زاغری مصونیت دیپلماتیک داد

سفیرایران: این کار قانونی نیست
جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد برای نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی تبار خود که در ایران زندانی است “حمایت دیپلماتیک” اعلام می‌کند.
با این اقدام دولت بریتانیا، پرونده خانم زاغری به یک مناقشه حقوقی رسمی میان دو کشور بریتانیا و ایران تبدیل می‌شود.
خانم زاغری زمانی که در سال ۱۳۹۵ برای دیدار با اقوامش به ایران رفته بود به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شده و از آن زمان زندانی‌است.

او این اتهامات را همواره رد کرده است.
نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی ایران و بریتانیا است اما حکومت ایران و قوه قضاییه می‌گویند که تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسند و خانم زاغری را مطابق قوانین ایران دادگاهی و زندان کرده‌اند.
نازنین زاغری که برای موسسه تامپسون رویترز – واحد خیریه خبرگزاری رویترز – کار می‌کرد، هنگام خروج از فرودگاه امام خمینی تهران توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد.
وزیر خارجه بریتانیا گفته این اقدام تازه “معجزه” نخواهد کرد اما یک گام مهم دیپلماتیک است که “بی‌گناهی نازنین را به تمام دنیا نشان می‌دهد” و غلط بودن رفتار ایران را نیز به این کشور یادآور می‌شود.
اعلام حمایت دیپلماتیک برای یک شهروند، یک اقدام حقوقی نادر در قانون بین‌الملل است که به کشورها کمک می‌کند در مواردی که حقوق شهروندانشان توسط کشوری دیگر نقض شده وارد عمل بشوند.
حمایت دیپلماتیک با “مصونیت دیپلماتیک” اساسا تفاوت دارد.
مصونیت دیپلماتیک برای اطمینان از ایمن بودن دیپلمات‌ها حین ورود یا خروج از کشورها و نیز مصون ماندن آنها از محاکمه در کشورهای خارجی به کار می‌رود.
به گفته جیمز لندل، خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی این تحول تازه ایران را به تغییر رفتار با خانم زاغری مجبور نمی‌کند اما به بریتانیا اجازه می‌دهد با راحتی بیشتری این پرونده را در نهادهای بین‌المللی چون سازمان ملل متحد پیگیری کند.
“بریتانیا ساکت نمی‌ماند”
روز پنجشنبه، جرمی هانت گفت به دلیل رفتار غیرقابل قبول ایران با نازنین زاغری، از جمله محروم کردن او از خدمات پزشکی و حمایت وکیل، وزارت خارجه بریتانیا تصمیم گرفته به این شهروند دو تابعیتی خود “حمایت دیپلماتیک” اعطا کند.
به گفته آقای هانت این کار بریتانیا نشان می‌دهد ایران تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده و از این پس پرونده خانم زاغری رسما مناقشه‌ای بین دو کشور می‌شود.
آقای هانت در پیامی ویدیویی گفت: من می‌دانم که بسیاری در ایران متوجه بی‌عدالتی حاکم بر این پرونده هستند. هیچ دولتی نباید از شهروندان بی‌گناه به عنوان اهرم امتیازگیری‌های دیپلماتیک استفاده کند.
وزیر خارجه بریتانیا یک بار دیگر از ایران خواست با آزادی نازنین زاغری راه پیوستن او به خانواده‌اش را هموار کند.
****
حمید بعیدی نژاد سفیرایران در لندن درپی این اقدام دولت انگلیس در توییتی نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.

وی ادامه داد حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند. 

بی بی سی