به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۹۸

ورود «کاروان‌های بزرگ» از شبه‌نظامیان عراقی به مناطق سیل‌زده ایران

 ورود حشد الشعبی به غرب ایران. شنبه ۲۴ فروردین امسال. خبرگزاری میزان


جمال شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام، از ورود «کاروانی بزرگ» از شبه‌نظامیان مسلح شیعه عراقی هم‌پیمان جمهوری اسلامی به خاک ایران و حضور آنان در برخی مناطق سیل‌زده ایران خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که ۵۰ خودروی گروه موسوم به جنبش «النجباء» و گروه بسیج مردمی (حشد الشعبی) عراق از مرز مهران وارد ایران شده‌اند.

جمال شاکرمی افزود: «در این کاروان بزرگ یک گروه جهادی در قالب یک گردان و نیز ۴ موکب هستند که دو موکب آن به صورت ثابت در خوزستان و دو موکب سیار در خوزستان و لرستان به امدادرسانی به سیل‌زدگان مشغول خواهند شد.»

او افزود که همچنین کاروان بزرگ حشد الشعبی و جنبش النجبا عراق به دهلران رسیده و به سمت خوزستان در حال حرکت است و در شهرستان دهلران مورد استقبال امام جمعه و فرماندهی سپاه ناحیه دهلران قرار گرفته‌است.

پس از آن‌که در روزهای اخیر ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، حضور شماری از شبه‌نظامیان عراقی، موسوم به حشد الشعبی، در استان‌های غربی ایران را «برای کمک به سیل‌زدگان» تأیید کرد، خبرگزاری فارس نیز نوشت که کاروان جنبش نُجَباء با بیش از ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین از مرز مهران وارد خاک ایران شده‌است.

به گزارش کانال اطلاع‌رسانی این جنبش، تمامی مدیران دفاتر نمایندگی نُجَباء در عراق و در رأس آنان «حاج نصر الشمری» رئیس شورای اجرایی جنبش، این کاروان را همراهی می‌کنند.

حشد الشعبی زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران تأسیس شده و روزنامه کیهان، چاپ تهران نیز نوشته‌است که ورود آنها به ایران به دعوت قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، انجام شده‌است. این روزنامه از ورود افرادی از گروه شبه‌نظامی شیعه موسوم به «لشکر فاطمیون» افغانستان به مناطق سیل‌زده ایران نیز خبر می‌دهد.

خبر ورود نیروهای حشد الشعبی عراق به داخل ایران با موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده و برخی از کاربران آن را با مسئله سرکوب شهروندان ایرانی معترض به جمهوری اسلامی مرتبط می‌دانند.

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، روز ۱۶ اسفند پارسال گفت که «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.»


رئیس دادگاه انقلاب تهران با حضور در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم گفت آنهایی که «انقلاب اسلامی را عمیقاً قبول دارند، می‌دانند که این انقلاب بسترساز برای حرکتی عظیم است. این چشمه جوشان در حرکت خواهد بود تا به هدفش برسد.»

در روزهای اخیر در فضای مجازی و چند ویدئو در وب‌سایت یوتیوب خبرها و تصاویری از «برخورد یگان‌های سپاه با مردم و فشار بر آنها برای تخلیه روستاها و منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده به‌ویژه در استان خوزستان» منتشر شده بود.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، در رد این گزارش‌ها گفته است که اعضای این نیرو «برای مجاب کردن آنان [مردم] برای دور شدن از مناطقی که احتمال خطر جانی برایشان دارد» تنها «از قدرت گفتمانی خود» استفاده می‌کند.

اما یک روز پس از تکذیب هرگونه درگیری سپاه با اهالی سیل‌زده، خبر جان باختن عبود جلیزی، کشاورز سیل‌زده اهل خوزستان، منتشر شد.

بنیاد حقوق بشری عبدالرحمن برومند روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین، نوشت که عبود جلیزی، کشاورز اهل خوزستان، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان آپادانا جان خود را از دست داده‌است.

طبق این گزارش، آقای جلیزی در درگیری و تیراندازی نیروهای سپاه به سیل‌زدگان روستاهای جلیزی، صگور و شاکریه مسیر الله‌اکبر دشت آزادگان خوزستان در بامداد ۱۴ فروردین مجروح شده بود.

در همین حال، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش کرد که دو تن از اهالی یک روستا در استان خوزستان نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، همچنین خبر داد می‌دهد که روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین نیز، خلف مروانی، از اهالی روستای مروانه از توابع بخش مرکزی اهواز «به دلیل اعتراض به عدم امدادرسانی به مردم سیل‌زده روستای خود و همچنین جلوگیری از شکستن سیل‌بند توسط نیروهای گروه تخریب سپاه از سوی نهادهای امنیتی در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.»

به تازگی نیز ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مبنی بر تهدید یک شهروند سیل‌زده خوزستانی معترض به سیاست خارجه جمهوری اسلامی از سوی استاندار خوزستان.

در بخشی این ویدئو این شهروند سیل‌زده از مشکلات خود می‌گوید و اعتراض می‌کند که «چرا به سوریه می‌رسید به ما کمک نمی‌کنید.»

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نیز در جواب به او می‌گوید: «حرف بی‌ربط نزن! آدم مخالف نظام بی‌تربیت برو گمشو، تا ندادم…»

با استفاده از ایرنا، کیهان، ایسنا و رادیو فردا