به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۹

پرفسور یزدان یزدان‌پناه: مبتلا شدن در صف اول مبارزه با کرونا

پرفسور یزدان یزدان‌پناه، (نفر وسط) رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان "بیشا" در پاریس، 
در یک نشست خبری در مورد بیماری کوید ۱۹ 
پرفسور یزدان یزدان‌پناه که در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا مرتباً در رسانه‌های فرانسوی حضور داشت، اینک خود در همان بخشی که ریاستش را عهده‌دار بود، به علت ابتلا به ویروس کرونا بستری است. یزدان‌پناه که عضو شورای علمی مشورت‌دهنده به رئیس جمهوری فرانسه است، متولد شیراز و متخصص بیماری‌های عفونی است. روزنامۀ لیبراسیون، در یک گزارش مفصل، کار و  شخصیت‌ او را معرفی کرده است. 

به نوشتۀ خبرنگار لیبراسیون، صدای پرفسور یزدان یزدان‌پناه که معمولاً لحنی آرام و خندان دارد، بر خلاف همیشه گرفته و از نفس افتاده است. می‌گوید: "خوبم. خیلی بهترم... فعلاً فقط به یک لیتر اکسیژن نیاز دارم. البته لحظات سختی را گذراندم. امیدوارم هفتۀ آینده بیرون بیایم"...

او که معمولاً از سوی همکاران و نزدیکانش "یزدان" نامیده می‌شود، خود گرفتار ویروس کرونا شده و در بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان "بیشا" بستری است. این بیمارستان که در شمال پاریس واقع است، از روز اول، یکی از مراکز اصلی درمانی در مقابله با اپیدمی و پذیرش بیماران مبتلا به کووید ١٩ بود.

یزدان‌پناه به لیبراسیون می‌گوید که در مورد بستری شدن در محل کار خود کمی تردید داشته، زیرا می‌ترسیده مزاحم باشد. اما او حالا از این بابت راضی است: "مثل خانۀ خودم است. نیاز به کمی محبت و مهربانی داشتم و مطمئنم که جایش همین جاست".

۳۰ سال با ویروس‌ها
پرفسور یزدان پناه که ۵۵ سال دارد از سی سال پیش با انواع ویروس دست و پنجه نرم کرده است. هفت سال پیش، هم او بود که اولین بیمار مبتلا به "سارس" در فرانسه را در بیمارستان دانشگاهی شهر لیل معاینه کرد.

سال‌هاست که در محافل علمی و پزشکی فرانسه، پرفسور یزدان پناه به عنوان یکی از مراجع  پژوهش و فعالیت بالینی شناخته شده است. بیهوده نیست که وی یکی از ده عضو "شورای علمی کووید ١٩" است. این شورا به خواست امانوئل ماکرون از روز یازدهم مارس (٢١ اسفند ٩٨) تشکیل شد. همۀ اقدامات دولت فرانسه در امر مقابله با اپیدمی باید با صلاح‌دید این شورای علمی انجام گیرد. به غیر از رئیس شورا، ده متخصص در حوزه‌های مختلف – از جامعه‌شناسی گرفته تا میکروب‌شناسی- این گروه را تشکیل می‌دهند.

رئیس این شورا، پرفسور ژان فرانسوا دِل‌فرسی که یکی از متخصصان بزرگ ایمن‌شناسی است، می‌گوید: "من خیلی اهل این حرف‌ها نیستم، ولی یزدان‌پناه را پسر معنوی خود می‌دانم و او را بسیار دوست دارم".

لیبراسیون می‌نویسد که روحیه و شخصیت یزدان‌پناه به رغم بیماری تغییر نکرده است. به عقیدۀ پرفسور ایو موتُن که یکی از راهنمایان او بوده "یزدان پژوهشگر بزرگی است، اما در عین حال کار گروهی را دوست دارد. بیش از هرچیز، می‌خواهد به بیماران نزدیک باشد". لیبراسیون به کنایه می‌افزاید: "عیب یزدان‌پناه اینست که همه دوستش دارند. شاید به دلیل طنزی باشد که همیشه در کلام او نهفته، و نوعی ادب و متانت. انگار که ادب پیش‌نیاز هر نوع رابطۀ انسانی باشد"...

از شیراز تا سنگال
یزدان یزدان‌پناه در شیراز به دنیا آمد. پدرش مهندس راه و ساختمان بود. در سال ١٩٨٠، بعد از شروع جنگ ایران و عراق، وی را به یک شبانه‌روزی در جنوب فرانسه می‌فرستند. چند سال بعد، پدر و مادر به او ملحق می‌شوند و در شهر نیس مغازه‌ای باز می‌کنند.

یزدان‌پناه که کاری و درس‌خوان است، خیلی زود عیال‌وار می‌شود. پزشکی را در مون‌پلیه می‌خواند و بعد میان شهرهای مارسی در جنوب و لیل در شمال فرانسه تردید می‌کند اما سرانجام به لیل می‌رود. در آغاز برای رشتۀ تخصصی به روان‌پزشکی می‌اندیشد اما خدمت وظیفه در کشور آفریقایی سنگال و آشنایی با بیماری‌های حارّه‌ای نظر او را عوض می‌کند. می‌گوید: "در سال ١٩٩٣، اپیدمی تب حلزون (Bilharziose) در اطراف رود سنگال شایع شده بود. همه به فکر ساخت واکسن بودند. از آنجا راه خودم را پیدا کردم".

بعد از آفریقا، یزدان‌پناه به بیمارستان دانشگاهی شهر لیل باز می‌گردد و زیر نظر پرفسور ایو موتن مشغول به کار می‌شود. یزدان پناه می‌گوید: "ایو موتن به من خیلی کمک کرد. رئیس بخش فوق‌العاده‌ای بود و مرا مثل پسر خود می‌دانست".
پرفسور موتن، یزدان‌پناه را قانع می‌کند که برای بیشتر آموختن به مدرسۀ بهداشت عمومی هاروارد (Harvard T.H. Chan School of Public Health) برود. در این دورۀ دو ساله، یزدان‌پناه به سیاست‌های بهداشتی و ارزیابی اقتصادی این سیاست‌ها می‌پردازد.

بعد از بازنشستگی پرفسور ایو موتن، یزدان‌پناه در مقام رئیس بخش جانشین او می‌شود و کار را در بیمارستان لیل ادامه می‌دهد. اما پس از چندی به پاریس می‌آید و به بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان "بیشا" منتقل می‌شود. او در این بخش، مسئول پذیرش بیمارانی است که به ویروس‌های ناشناخته یا جدید مبتلا هستند.
از آن زمان به بعد پرفسور یزدان یزدان‌پناه به عنوان رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان بزرگ "بیشا" انجام وظیفه کرد تا روزی که خود به ویروس کرونا مبتلا شد. او اینک منتظر بازیافتن سلامتی و بازگشت به میدان نبرد با ناشناخته است. پرفسور یزدان‌پناه یک دختر هفده ساله و یک پسر ۱۱ ساله دارد.

رادیو بین المللی فرانسه