به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۹

تحریم پلیس "مینیاپولیس" آمریکا به خاطر کشتن مرد سیاه پوست

محوطه دانشگاه مینه سوتا/سایت دانشگاه
این نخستین بار است که اداره پلیس آمریکا از سوی یک نهاد مدنی همچون دانشگاه به نشانه اعتراض به خشونت فزاینده پلیس در برخورد با اقلیت های نژادی، تحت تحریم قرار می گیرد.


دانشگاه "مینه‌سوتا" آمریکا در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرد همکاری خود با اداره پلیس شهر "مینیاپولیس" را به نشانه اعتراض به رفتار خشن پلیس که منجر به مرگ یک مرد سیاه پوست 46 ساله شده است، به حالت تعلیق در می‌آورد.

به گزارش عصرایران، 2 روز پس از حادثه مرگ یک مرد سیاه پوست زیر فشار زانوی یک افسر پلیس سفید پوست، رییس دانشگاه "مینه‌سوتا" در شهر مینیاپولیس آمریکا اعلام کرد همکاری دانشگاه با اداره پلیس را به حالت تعلیق درآورده و یا محدود می‌کند.
"جوان گابل" نخستین رییس زن دانشگاه مینه سوتا
خانم "جوان گابل" رییس دانشگاه مینه سوتا دیروز (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای خطاب به دانشجویان، اساتید و کارمندان این دانشگاه نوشت این دانشگاه دیگر از افسران محلی برای کمک به (تامین امنیت) رویدادهای این دانشگاه از جمله بازی‌های فوتبال استفاده نخواهد کرد.

روز دوشنبه انتشار فیلمی از رفتار خشن یک افسر پلیس سفید پوست در حالی که با زانو روی گردن " جورج فلوید" مرد سیاه پوست 46 ساله فشار می‌آورد و منجر به مرگ او می‌شود، خشم و ناراحتی افکار عمومی را سبب شده است. طی 2 روز گذشته صدها نفر در مینیاپولیس در اعتراض به رفتار خشن پلیس دست به تظاهرات زده‌اند.

رییس دانشگاه مینه‌سوتا در اطلاعیه خود آورده است:" "قلب ما پس از تماشای فیلم رفتار وحشتناک افسران پلیس مینیاپولیس  علیه جورج فلوید شکسته؛ رفتاری که منجر به مرگ غم انگیز او شده است... به عنوان یک جامعه ما عصبانی و ناراحت هستیم. واژه ها قادر به توصیف میزان درد و اندوه ما نیست و می‌دانم که بسیاری از افراد جامعه با این احساس من مشترک هستند و از امنیت خود می‌ترسند."

او در ادامه تاکید کرده: به مسئولان دانشگاه دستور داده كه " دیگر برای اداره برنامه‌های دانشگاه از جمله بازی‌های فوتبال، با پلیس مینیاپولیس قرارداد نبندند و همچنین قرارداد این دانشگاه برای استفاده از خدمات تخصصی " واحدهای کشف مواد منفجره" اداره پلیس مینیاپولیس را نیز لغو کرده است.

او همچنین از محدود کردن گشت‌های پلیس برای تامین امنیت دانشگاه  در برابر خطرات احتمالی خبر داده است.