به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۹۹

بحران کرونا؛ شمار بیکاران آمریکا به نزدیک ۳۹ میلیون نفر رسید

شیوع ویروس کرونا بازار کار ایالات متحده را دچار بحرانی کم‌سابقه در دهه‌های اخیر کرده و اوضاع همچنان وخیم‌تر می‌شود. گرچه برخی ایالت‌ها محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده‌اند تعداد بیکاران رو به افزایش است.
بر پایه آمار رسمی دولت آمریکا در هفته منتهی به شنبه گذشته (۲۷ اردیبهشت/ ۱۶ مه) بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای اولین بار تقاضای دریافت بیمه بیکاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از زمان اوج‌گیری شیوع بیماری کووید ۱۹ در ماه مارس تا کنون بیش از ۳۸ میلیون نفر در ایالات متحده، دست‌کم برای مدتی کار خود را از دست داده‌اند؛ این رقم تا پاین هفته سوم ما مه به نزدیک ۳۹ میلیون نفر افزایش یافته و چنین اتفاقی در این دوره کوتاه تا کنون سابقه نداشته است.

پاندمی ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را با بحران شدیدی روبرو کرده است. در هفته گذشته حدود سه میلیون تقاضای جدید برای دریافت کمک‌های مالی به خاطر بیکاری ثبت شده است.

کارشناسان احتمال می‌دادند با توجه به کاهش محدودیت‌های رفت و آمد و از سرگیری مجدد فعالیت برخی واحدهای تولیدی و خدماتی تعداد بیکاران جدید کاهش پیدا کند.

از چند روز پیش بسیاری از کسب و کارها، کارخانه‌ها و رستوران‌ها اجازه یافته‌اند با مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی کار خود را از سرگیرند. بر همین اساس امید می‌رود وضعیت بازار کار رفته رفته بهبود پیدا کند.

اداره‌های کار ایالتی انتظار داشتند با کاهش محدودیت‌های کرونایی تعداد تقاضاهای جدید برای دریافت بیمه بیکاری کاهش یابد و کارفرمایان بخش بزرگی از نیروی کار را دوباره فراخوانند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

برای بازار کار ایالات متحده تعداد تقاضاهای جدید برای دریافت کمک بیکاری مبنایی برای ارزیابی وضعیت اشتغال محسوب می‌شود.

احتمال بیکاری یک پنجم شهروندان آمریکا

دولت آمریکا اعلام کرده با در نظر داشتن این ملاک میزان بیکاری اکنون به ۱۷ و ۲ دهم درصد می‌رسد. این رقم در ماه آوریل ۱۴ و ۷ دهم درصد بود.

کارشناسان احتمال می‌دهند به دلیل اختلال در ثبت تعداد زیادی بیکار جدید در زمان محدود، آمار ارائه شده دقیق نباشد و شمار بیکاران به حدود ۲۰ در صد، یعنی یک پنجم نیروی کار برسد.

این در حالی است که میزان بیکاری در ایالات متحده پیش از بحران کرونا بسیار نازل بود و به حدود سه و نیم در صد می‌رسید. کنگره آمریکا با موافقت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با یک بسته حمایتی به میزان ۲ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار برای جبران خسارت‌ها و تقویت وضعیت اقتصادی موافقت کرد. این رقم حدود ده درصد تولید ناخالص ملی سالانه در ایالات متحده است.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت کرسی‌های آن را نمایندگان حزب دموکرات در اختیار دارند قصد دارد تصویب یک بسته حمایتی جدید به میزان سه تریلیون دلار را به جریان بیندازند اما اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا با این اقدام مخالفت می‌کنند.

مطابق تازه‌ترین فهرست دانشگاه آمریکایی جان هاپکینز تا صبح جمعه دوم خرداد ماه بیش از یک میلیون و ۵۷۷ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ایالات متحده شناسایی شده و حدود ۹۴ هزار و ۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

دویچه وله فارسی