به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۹

فلاحت پیشه: ۳۰ میلیارد دلار پول به رژیم اسد داده‌ایم که باید پس بگیریم

رادیو بین‌المللی فرانسه - حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، گفته است که جمهوری اسلامی ایران بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار پول ملت ایران را به رژیم بشار اسد داده است که باید پس بگیرد.

فلاحت پیشه که این سخن را در مصاحبه با "اعتماد آنلاین" ایراد کرده نگفته است که حکومت ایران این پول را دقیقاً بابت چه چیزی به رژیم سوریه داده است و آیا این مبلغ به غیر از منابع هنگفتی است که حکومت اسلامی ایران صرف حضور نظامی خود و نیروهای تحت کنترل خود در سوریه طی ده سال گذشته کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بارۀ نقش خود مجلس شورای اسلامی در اعطای این مبالغ به رژیم دمشق توضیحی نداده است. او گفته است که طی سال‌های گذشته مجلس شورای اسلامی بیش از پیش به حاشیه رانده شده یا به تعبیر او "دیگر در رأس امور نیست" و در این قضیه به گفتۀ وی علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس بیشترین نقش مخرب را داشته است. فلاحت پیشه گفته است: " بزرگ‌ترین ضربه به مجلس دهم از ناحیه هیات‌رئیسه به خصوص شخص رئیس‌ وارد شد. "

حشمت الله فلاحت پیشه تصریح کرده است که علی لاریجانی نه رئیس و نمایندۀ مجلس که نمایندۀ شورای عالی امنیت ملی در مجلس بوده است. وی گفته است: "آقای لاریجانی نماینده مجلس نبود. [... ] نمایندۀ به خصوص شورای عالی امنیت ملی در مجلس بود یا در مواردی نماینده سران سه قوه در مجلس بود. "

مقامات اسرائیلی می‌گویند که در نتیجۀ بمباران‌های اسرائیل، حکومت ایران در حال خارج کردن نیروهای خود از سوریه است و تا خروج کامل نیروهای وابسته به ایران از سوریه اسرائیل باید به فشارهای خود ادامه بدهد.

گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران که به اعتراف فلاحت پیشه تنها دهها میلیارد دلار پول بلاعوض آنهم به طور غیرشفاف و غیرقانونی به رژیم اسد داده و یا صرف جنگ در سوریه کرده اکنون برای مقابله با بحران کرونا در کشور از صندوق بین المللی پول تقاضای پنج میلیارد دلار وام کرده که البته با آن موافقت نشده است.