به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۹۹

افزایش پدیده افسردگی و خودکشی در آمریکا در اثر بحران کرونا

پیامدهای محدودیت‌ تماس با دیگران و همچنین نگرانی‌های مالی ناشی از شیوع کرونا بر زندگی بسیاری از شهروندان آمریکا سایه افکنده است. دانشمندان آمریکا نسبت به افزایش پدیده خودکشی و مصرف مواد مخدر در آن کشور هشدار داده‌اند.

نه تنها بسیاری از مردم آمریکا و دیگر کشورهای جهان در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بلکه تاثیرات شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث به مخاطره  افتادن سلامت روح و روان بسیاری از مردم شده است. این موضوع در مورد آن دسته از کسانی که حتی پیش از شروع بحران کرونا از مشکلات روحی رنج می‌بردند، شدیدتر از سایرین است.

سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۸ مه) با انتشار گزارشی از واشنگتن به پیامدهای روحی و روانی بحران کرونا بر مردم آمریکا پرداخته است.

"جی" مادری است ۳۳ ساله که در ایالت مونتانا زندگی می‌کند. ده سال پیش، در اثر ابتلا به یک بیماری هورمونی، شور و انگیزه زیستن در او یکباره کاهش یافت.

این زن جوان می‌گوید از زمان ابتلا به بیماری اختلال هورمونی، دو بار سعی کرده است که به زندگی خود پایان دهد. پس از آن بر وسوسه خودکشی غلبه کرده است.

او می‌گوید در ارتباط با بحران برخاسته از کرونا، مجددا موضوع خودکشی برای او مطرح شده است. یک بار پس از مشاهده برخی از علائم و نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید-۱۹، دچار ترس و وحشت شده و نگرانی نسبت به سلامت خود و خانواده‌اش در او اوج گرفته است.

او می‌گوید: «تنها یک محل برای انجام تست کرونا وجود داشت. اما من نمی‌دانستم که آیا آن‌ها من را خواهند پذیرفت یا نه. من واقعا احساس بیماری می‌کردم و دچار اضطراب و استرس شده بودم. در چنین لحظه‌ای بود که وسوسه خودکشی به طور ناگهانی به سراغ من آمد.»

وحشت از بیکاری و مشکلات مالی

ظرف هفته‌های گذشته بسیاری از شهروندان آمریکا نگران وضعیت مالی و شغلی خود شده‌اند. نگرانی که به تردیدهای آنان دامن زده است.

از اواسط ماه مارس، در ارتباط با شیوع کرونا، در اکثر ایالت‌های آمریکا محدودیت‌های ناظر بر تردد و فعالیت اعمال شد.

در همین رابطه، شمار بیکاران به گونه‌ای باورناکردنی افزایش یافت. بیکاری در آمریکا که پیش از بحران کرونا در حدود سه و نیم درصد بود، یکباره به ۱۵ درصد رسید.

همین موضوع به نگرانی‌های مالی و شغلی مردم دامن زد. دانشمندان آمریکا پیش بینی کرده‌اند که در سال‌های پیش‌رو، احتمال می‌رود تا ۷۵ هزار نفر از شهروندان آمریکا در اثر زیاده‌روی در مصرف الکل و مواد مخدر یا اقدام به خودکشی جان خود را از دست بدهند.

جک وستفال، مدیر مرکز رابرت گراهام در واشنیگتن یکی از کسانی است که در مطالعات مربوط به تاثیرات روحی و روانی ناشی از بحران کرونا مشارکت کرده است.

بیکاری و نگرانی‌های مالی در شمار اصلی‌ترین عوامل اقدام به خودکشی هستند. جک وستفال معتقد است که قطع تماس و رابطه با سایرین نیز در مرحله دوم از جمله عواملی به شمار می‌آیند که به وسوسه خودکشی در بین شهروندان دامن می‌زنند.

وستفال گفته است که در آمریکا آمار مربوط به خودکشی هیچ‌گاه تا کنون در چنین سطحی نبوده است. این پژوهشگر البته بر این باور است که این موضوع تنها به آمریکا محدود نمی‌شود و می‌توان موارد مشابه آن را در دیگر کشورها نیز مشاهده کرد.

افزایش خشونت خانگی

جک وستفال در عین حال اعلام کرده است که بسیاری از شهروندان آمریکا نگران ابتلای خود یا یکی از اعضای خانواده خود به بیماری کووید-۱۹ هستند.

همین نگرانی تاثیرات مخربی بر روح و روان مردم بر جای می‌نهد. به باور وستفال، تاثیرات مخرب و منفی برخاسته از بحران کرونا برخی از لایه‌های اجتماعی در آمریکا را بیش از سایرین تهدید می‌کند. به عنوان نمونه سیاهپوستان و شهروندانی که از کشورهای آمریکای لاتین آمده‌اند، بیش از سفیدپوستان در معرض چنین تهدیدی قرار دارند.

وستفال علت این موضوع را در وضعیت مالی و شغلی این دسته از شهروندان آمریکا دانسته و تاکید کرده است که خطر از دست دادن شغل و بیکار شدن در بین این گروه از شهروندان بیش از سایر شهروندان آمریکا است.

بر اساس آمار منتشر شده، میزان خشونت خانگی در اثر بحران کرونا در آمریکا حدود ۷۸ درصد افزایش یافته و سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان نیز از افزایشی معادل ۴۴ درصد برخوردار بوده است.

بر این موارد می‌توان اختلال در سیستم تغذیه شهروندان، افسردگی، منزوی شدن و زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر را نیز افزود.

 دویچه وله فارسی