به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۷، ۱۳۹۹

حسن فخری زاده سرپرست برنامه های اتمی و موشکی رژیم در تهران ترور شد.

ترور دانشمند هسته‌ای در آبسرد
 محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران
وزارت دفاع ایران کشته شدن محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه را تایید کرده و گفته که "متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبوده است." وزارت دفاع ایران اعلام کرده که "عناصر تروریست مسلح" به خودروی آقای فخری‌زاده حمله کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم می‌گوید که ابتدا یک خودروی نیسان در میدان خلیج فارس شهر آبسرد در کنار خودروی آقای فخری‌زاده منفجر شده و سپس یک نفر دیگر "تیراندازی رگباری" کرده است.

به گزارش این خبرگزاری نزدیک به سپاه، یکی از محافظان آقای فخری‌زاده ۴ تیر خورده و خود او هم بعد از انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان جان باخته است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی از "نقش اسرائیل" در این ماجرا سخن گفته است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع جمهوری اسلامی تیم حفاظت آقای فخری‌زاده با "تروریست‌ها" درگیر شده و او پس از انتقال به بیمارستان درگذشته است.

'صدای رگبار' و حمله به خودرو
خبرگزاری فارس به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده که "صدای یک انفجار در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد" شنیده شده و "پس از آن صدای رگبار" به گوش رسیده بود.

به نوشته رسانه‌های ایران "یک خودرو هدف این ترور بوده" و "سه یا چهار تن دیگر در این درگیری کشته می‌شوند".

برخی گزارش‌ها حاکی از زخمی شدن چند نفر در جریان این حادثه بوده است.

محسن فخری‌زاده که بود؟
در رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی تصویر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دست به دست می‌شود که در نشست خبری خود برای افشاگری علیه برنامه هسته‌ای ایران، محسن فخری‌زاده را به عنوان مدیر پروژه آماد معرفی کرده و گفته بود که او به عنوان رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) بسیاری از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را در مجموعه خود داشته است.

آقای فخری‌زاده از اعضای سپاه پاسداران بوده و در گذشته تحت تحریم‌های سازمان ملل نیز قرار گرفته بود، گفته می‌شود نوع فعالیت او به نوعی بود که جنبه‌های علمی برنامه هسته ای ایران را به توانایی هسته‌ای تبدیل کند.

ایران در گذشته سعی داشت اطلاعاتی از او منتشر نشود و اجازه ملاقات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را با او نمی داد.

مهرماه گذشته، شورای ملی مقاومت که شاخه سیاسی سازمان مجاهدین ایران است نام آقای فخری‌زاده را به عنوان مدیر بخشی از پروژه سایت سرخه‌حصار معرفی و ادعا کرد که در آن مکان "آزمایش انفجار در تونل زیرزمینی" انجام شده است.

به گفته این سازمان، ساخت تاسیسات سرخه‌حصار از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و بخشی از فعالیت‌های سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی که ریاست آن را محسن فخری‌زاده به عهده داشت، از سال ۲۰۱۷ به آن منتقل شد.

دستگاه‌های اطلاعاتی غربی او را پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران خوانده‌اند.

با این حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که "برای هیچ یک از دانشمندان هسته‌ای کشورمان حادثه‌ای پیش نیامده است."

آقای کمالوندی گفته است "کلیه دانشمندان صنعت هسته ای کشور در سلامت کامل به سر می برند".

حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر ایران هم اسرائیل را مسئول حمله معرفی کرده و نوشته است: صهیونیست‌هادر واپسین روزهای عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام‌عیار هستند.

بی بی سی  فارسی