به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۱، ۱۳۹۹

چین حاضر نشد پیروزی بایدن را تبریک بگوید

 در حالی که جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی پیروزی در این انتخابات شد و از سوی بسیاری از رهبران جهان پیام تبریک دریافت کرد، چین حاضر به تبریک این پیروزی به بایدن نشد و اعلام کرد نتایج نهایی انتخابات هنوز مشخص نشده است.

وانگ وین بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه 9 نوامبر 2020 اعلام کرد: «مطلع شدیم که جو بایدن پیروزی خود در انتخابات ایالات متحده را اعلام کرد.»

او در ادامه گفت: «تا آنجا که ما می‌دانیم نتیجه انتخابات بر اساس قوانین و سازوکارهای مرسوم در آمریکا اعلام می‌شود.»

امتناع چین از تبریک پیروزی دو روز پس از آن مطرح شد که بایدن مدعی پیروزی در انتخابات شد ولی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا این موضوع را رد کرد.

اگر چه پس از اعلام پیروزی بایدن سیلی از پیام‌های تبریک از سوی رهبران کشورهای مختلف جهان به سوی او روانه شد ولی چین تنها کشوری نیست که حاضر به تبریک این پیروزی نشده است. علاوه بر چین، روسیه، مکزیک و برزیل هم هنوز به جو بایدن تبریک نگفته‌اند.

در سال 2016 شی جینگ بینگ رئیس‌جمهوری چین در شب انتخابات به دونالد ترامپ برای پیروزی‌اش در مقابل هیلاری کلینتون تبریک گفت.

اگر چه کنار رفتن ترامپ جمهوری‌خواه فشارهای اقتصادی زیادی از روی دوش چین برداشته خواهد شد، اما ناظران بر این باورند که جو بایدن در زمینه حقوق بشر فشارهای بیشتری بر پکن وارد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره این موضوع گفت که کشورش مصمم به دفاع از حاکمیت ملی، امنیت و پیشرفت خود است و «امیدواریم دولت آینده آمریکا خواهان توافق باشد.»

العربیه