به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۶، ۱۳۹۹

ترامپ: بایدن در چشم رسانه‌ها پیروز شده و ما هنوز راه‌ درازی را در پیش داریم

 دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه 15 نوامبر برای نخستین‌بار بعد از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی او اذعان داشت اما این پیروزی را ناشی از تقلب در انتخابات دانست. ترامپ در توئیتر نوشت: «بایدن در انتخاباتی پیروز شد که در آن تقلب شده و اجازه ورود به ناظران داده نشده بود.»

ترامپ افزود: «چپ افراطی از طریق شرکای بدنام خود و دستگاه‌های فاسد و همچنین رسانه‌های دروغگو یا ساکت بر انتخابات مسلط شد.»

ترامپ در عین حال در دو توئیت بعدی خود، اذعان به پیروزی بایدن را رد کرده و تاکید نمود که «او در چشم رسانه‌های دروغین پیروز شده و من نتیجه این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسم.»

ترامپ در توئیت دیگری نوشت: «انتخابات قلابی بوده و ما راه درازی در پیش داریم و به زودی پیروز خواهیم شد.»


ترامپ ساعاتی پیش در توئیت خود نوشت که مردم آمریکا زیر بار به سرقت رفتن انتخابات بوسیله شرکت «دومینیون» نمی‌روند که متعلق به چپ رادیکال و دیگر اطراف است.

گفتنی است که هزاران نفر از هواداران دونالد ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات در واشینگتن شرکت کرده و استقبال از کاروان ترامپ هنگام عبور آن، تبدیل به صحنه کشمکش و زد و خورد میان تظاهرکنندگان مخالف ترامپ و طرفداران او شد و پلیس دستکم 20 نفر را دستگیر کرد.

دیگر شهرهای آمریکا نیز شنبه 14 نوامبر شاهد تجمع مخالفان نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و معترضان به اعلام پیروزی جو بایدن در این رقابت انتخاباتی بود به طوری که تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند «سرقت آراء را متوقف کنید و همه آراء را بشمارید.»

با فرا رسیدن شب، این تظاهرات نسبتاً مسالمت‌آمیز در واشینگتن به تنش و خشونت گرائید. کلیپ‌های ویدئوی دست به دست شده در شبکه‌های اجتماعی، صحنه درگیری با مشت و لگد و چماق میان تظاهرکنندگان را نشان داد که در آن هواداران ترامپ با کسانی درگیر شدند که از آنها می‌خواستند، نتایج انتخابات را قبول کرده و خیابان را ترک کنند.

ناآرامی‌ها تا صبح یکشنبه 15 نوامبر ادامه داشت. به گفته مسئولان امور، اتهامات گوناگونی از جمله تعرض و حمل سلاح علیه بازداشت‌شدگان مطرح گردید و دو مأمور پلیس زخمی شدند و چند سلاح گرم توسط پلیس مصادره شد.

ترامپ شخصاً با تجمع هوادارانش در صبح شنبه 14 نوامبر در جریان حرکت کاروان خودروهایش در خیابان‌ها موافقت کرده بود که در دو طرف آن برای استقبال از او قبل از رفتن به باشگاه خود در ویرجینا ایستاده بودند.

مردم در شعارهایشان می‌گفتند «آمریکا آمریکا» و «4 سال دیگر». بسیاری از تظاهرکنندگان پرچم‌های آمریکا و پلاکاردهایی را برای ابراز نارضایتی از شمارش آراء و پافشاری بر تقلب در انتخابات در دست داشتند ترامپ از اعتراف به شکست سر باز زده و بر موضع خود در خصوص «تقلب در رای گیری» اصرار دارد که در حال حاضر جلوی تدابیر معمول برای واگذاری قدرت در کاخ سفید را گرفته است.

به گفته کارشناسان حقوقی، شانس پیروزی ترامپ از طریق دعاوی حقوقی که کمپین او برای لغو نتایج انتخابات دنبال می‌کند، بسیار اندک و ناچیز است.

اگر چه موضع ترامپ درحاضر بسیار ضعیف و ضربه پذیر است اما او قصد کناره‌گرفتن از جار و جنجال آفرینی و منصب خود در کاخ سفید را ندارد؛ به‌ویژه که محافل نزدیک به او از آمادگی برای ورود در رقابت های انتخاباتی سال 2024 سخن می‌گویند؛ آنهم در حالی که بایدن خود را برای سوگند ریاست‌جمهوری در 20 ژانویه 2021 آماده می‌کند.

العربیه