به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۹

اسرائیل؛ درخواست عذرخواهی سی‌ان‌ان و اخراج کریستین امانپور

 کریستین امانپور
در واکنش به مقایسه تلویحی ترامپ با نازی‌های آلمان در شبکه سی‌ان‌ان، برخی مقامات اسرائیلی خواستار عذرخواهی این شبکه شدند. این مقایسه را مجری مشهور، کریستین امانپور انجام داد و عده‌ای خواهان اخراج او شده‌اند. سخنان هفته گذشته کریستین امانپو، مجری سرشناس شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان درباره دوره چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ و مقایسه تلویحی آن با دوران حکومت نازی‌های در آلمان با خشم و اعتراض برخی شخصیت‌های اسرائیلی روبرو شد.

کریستین امانپور شامگاه نهم نوامبر در برنامه‌ای به واقعه‌ای در همین شب در آلمان و در سال ۱۹۳۸ اشاره کرد که به "شب بلورین" مشهور است.

در آن شب اعضا و هواداران حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان (نازی‌ها) به صدها کنیسه، مغازه و خانه یهودیان در آلمان و اتریش حمله کردند و بسیاری از آنها را تخریب کرده یا به آتش کشیدند. آنها همچنین کتاب‌های نویسندگان، دانشمندان و فیلسوفان یهودی را سوزاندند.

"شب بلورین" در اصل اشاره به خیابان‌های سرشار از تکه شیشه‌های شکسته عمارت‌ها، عبادتگاه‌ها و سکونت‌گاه‌های یهودیان دارد اما به دلیل بار مثبت واژه "بلورین" در این ترکیب، استفاده از آن تقریبا منسوخ شده است.

امانپور هفته گذشته در مقدمه یکی از برنامه‌هایش با اشاره به این وقایع گفت: «آن تل کتاب‌های سوخته به معنای حمله به واقعیت، دانش، تاریخ و حقیقت بود.»

گزارشگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان افزود که پس از چهار سال حمله دونالد ترامپ به همان ارزش‌ها، تیم جو بایدن و کاملا هریس وعده بازگشت به شرایط عادی را می‌دهد.

بنابر این گزارش مقایسه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با شب آغاز یورش به یهودیان، با خشم شخصیت‌ها و تشکل‌های اسرائیلی روبرو شده است.

وزیر اسرائیلی خواهان "عذرخواهی فوری" امانپور

عومر یانکلویچ، وزیر امور یهودیان در کشورهای خارجی در نامه‌ای به مدیر شبکه سی‌ان‌ان، جفری زوکر مقایسه شبی که سرآغاز نسل‌کشی یهودیان (هولوکاست) به شمار می‌رود با دوران دونالد ترامپ را غیرقابل قبول خواند و خواستار "عذرخواهی فوری" کریستین امانپور شد.

او این مقایسه را تحریف و تقلیل هولوکاست و دروغی رقت‌انگیز خوانده که تنها به جسور شدن صداهای شرارت‌بار ضد یهودی می‌انجامد.

وزیر اسرائیلی در نامه خود نوشته که استفاده از یادمان هولوکاست برای تقویت یک رویکرد سیاسی اقدامی عمیقا نگران‌کننده و تحریف توهین‌آمیز حقایق تاریخی و اخلاقی با پیامدهای خطرناک است.

عضو کابینه بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از نامه خود نوشته، اسرائیل با توجه به روند رو به رشد یهودی‌ستیزی در جهان انتظار دارد که شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان شریک تلاش‌های جهانی برای مقابله با این "بیماری خطرناک" باشد نه این که در آتش آن بدمد.

عانات سولطان دادون، سرکنسول اسرائیل در ایالت آتلانتا نیز روز یک‌شنبه ۲۵ آبان در نامه کمابیش مشابهی به ریک دیوس، معاون رئیس اجرایی سی‌ان‌ان، مقایسه عملکرد دونالد ترامپ با نسل‌کشی یهودیان در دوران نازی‌ها را به شدت محکوم کرد.

او می‌گوید این مقایسه حمله به یادمان هولوکاست، قربانیان آن و تمام کسانی است که از جنایات غیرقابل تصور نازی‌ها رنج کشیده‌اند. سرکنسول اسرائیل در آتلانتا افزود او از این کار مجری برنامه این فرستنده تلویزیونی "واقعا ناامید" شده و خواهان عذرخواهی اوست.

درخواست اخراج امانپور و سکوت او

در این میان دانی دایان، سرکنسول پیشین اسرائیل در نیویورک در یک پیام توئیتری مقایسه میان دوران نازی‌ها و دوره ریاست جمهوری ترامپ را "احمقانه" خوانده و نوشته که این مقایسه باید "اخراج فوری" کریستین امانپور را در پی داشته باشد.

کریستین امانپورپدری ایرانی و مادری بریتانیایی دارد و یکی از سرشناس‌ترین و معتبرترین روزنامه‌نگاران جهان به شمار می‌رود. او به دلیل تهیه گزارش از صحنه‌های جنگ در کشورهای مختلف و مصاحبه با شخصیت‌های برجسته بین‌المللی در بیش از سی سال گذشته شهرت زیادی دارد.

تا کنون نه مسئولان شبکه سی‌ان‌ان و نه شخص کریستین امانپور به انتقادها و درخواست‌های مقام‌های اسرائیلی واکنشی نشان نداده‌اند.

دونالد ترامپ تقریبا تمام رسانه‌های مهم جهان از جمله سی‌ان‌ان را دروغ‌پرداز و جعل کننده واقعیت می‌خواند. در حالی که نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر موفق به کسب دست‌کم ۳۰۶ رای الکترال شده، دونالد ترامپ اعلام پیروزی بایدن را نتیجه تقلب در شمارش آراء و دروغ‌پراکنی رسانه‌ها عنوان می‌کند.

دویچه وله فارسی