به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۱، ۱۳۹۹

جایزه آزادی بیان سال ۲۰۲۰ به محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی اهدا شد

 

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی را به عنوان یکی از برندگان جایزه آزادی بیان امسال این سازمان انتخاب کرده بود، دیشب در یک مراسم آنلاین این جایزه را اهدا کرد. مراسم کمیته حفاظت از روزنامه ‌نگاران (سی‌پی‌جی) که مقر آن در نیویورک است دیشب ۱۹ نوامبر ساعت ۸ شب به وقت نیویورک به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین و با اجرای لستر هولت مجری اخبار شبکه ان بی سی برگزار و به صورت زنده از شبکه‌های اجتماعی و چند شبکه خبری از جمله ان‌بی‌سی پخش شد.

جوئل سایمون، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از روزنامه نگاران گفت: "همه‌گیری [کرونا] برای روزنامه نگاران سراسر جهان چالش‌های بیسابقه‌ای پیش آورده است اما یافتن فرصتی برای گرد هم آمدن و تجلیل از شهامت این افراد دلگرم کننده است. برندگان امسال ما نمونه‌ی بارز افراد متعهدی هستند که با سانسور می‌جنگند تا اخبار را به دست ما برسانند و این افراد به من انگیزه می‌دهند."

کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با اهدای یکی از جوایز آزادی بیان به محمد مساعد، از او تقدیر کرد. در این مراسم گفته شد که خود محمد مساعد به دلیل حکم محکومیتش امکان شرکت در این مراسم را ندارد.

نوشتن درباره قطعی اینترنت در ایران در روزهای اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ که برای او بازداشت و محکومیت قضایی در پی داشت، از جمله دلایل اهدای این جایزه به این روزنامه نگار ایرانی عنوان شده است.

به گزارش این نهاد، "این روزنامه‌نگار مستقل بابت نوشتن درباره قطعی اینترنت در روزهای اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ بازداشت و یک‌بار هم در بهمن ماه و در پی انتقاداتش نسبت به عملکرد دولت ایران در مقابله با کرونا به سازمان اطلاعات سپاه ایران (احضار) بازداشت و از فعالیت در شبکه های اجتماعی منع شد."

آقای مساعد روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی است که پیشتر با روزنامه‌های همشهری و شرق همکاری کرده است.

محمد مساعد از اولین روزنامه نگارانی بود که سال گذشته و همزمان با اعترضات آبان و قطعی سراسری اینترنت توییتی به زبان انگلیسی با این مضمون نوشت: "تق تق سلام دنیای آزاد، من ۴۲ پروکسی استفاده کردم تا بتوانم بنویسم. میلیون‌ها ایرانی اینترنت ندارند. آیا صدای ما را می‌شنوید؟"

آقای مساعد روز جمعه اول آذرماه ۱۳۹۸ و در روزهای پس از اعتراضات اواخر آبان ماه و قطع اینترنت در ایران بازداشت شد.


آقای مساعد روز جمعه اول آذرماه ۱۳۹۸ و در روزهای پس از اعتراضات اواخر آبان ماه و قطع اینترنت در ایران بازداشت شد.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

آقای مساعد پیشتر به دلیل گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران برنده جایزه "امین‌الضرب"، جایزه خبرنگاران اقتصادی، در ایران شده است.

صدای آلمان یا دویچه وله، نیز جایزه آزادی بیان امسال (۲۰۲۰) را به این روزنامه نگار ساکن ایران اهدا کرد.

ماشاالله شمس‌الواعظین در سال ۲۰۰۰ میلادی، محمد داوری در سال ۲۰۱۰ و سیامک قادری در سال ۲۰۱۴ سه روزنامه‌نگار دیگر ایرانی هستند که این جایزه را گرفته‌اند.

مساعد

برگزیدگان جایزه آزادی بیان ۲۰۲۰

شهید العلم : عکاس خبری سرشناس اهل بنگلادش که به دلیل پوشش اخبار مربوط به اعتراضات دانشجویی در سال ۲۰۱۸ بازداشت شد.

محمد مساعد: خبرنگار مستقل ایرانی که به تازگی به بیش از چهار سال حبس و ممنوعیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شد.

داپو اولورونیومی: یکی از موسسان، مدیرعامل و ناشر روزنامه‌ "پرمیوم تایمز" نیجریه و از مدافعان پرسابقه‌‌ی آزادی مطبوعات.

سوتلانا پروکوپیوا: از خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی که در واکنش به صحبت‌هایش در یک برنامه رادیویی به "موجه‌سازی تروریسم" محکوم شد.

امل کلونی، وکیل شناخته‌‌شده حقوق‌بشری هم جایزه "گوئن آیفل" کمیته حفاظت از روزنامه نگاران را از مریل استریپ، بازیگر سرشناش آمریکایی دریافت کرد.

این جایزه به یادبود گوئن آیفل روزنامه‌نگار و مجری تلویزیونی در آمریکا نام‌گذاری شده است. او که در سال ۲۰۱۶ در اثر ابتلا به سرطان درگذشت، مجری مناظره‌های انتخاباتی آمریکا در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ بود.

جایزه‌ی آزادی مطبوعات گوئن آیفل CPJ هر ساله به افرادی اهدا می‌شود که در مسیر مبارزه برای آزادی مطبوعات دستاوردهای فوق العاده‌ای داشته‌اند و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید که امل کلونی تا کنون از چندین روزنامه نگار تحت پیگرد قضایی دفاع کرده و در حال حاضر از ماریا راسا،‌ خبرنگار سرشناس و برنده‌ی سال ۲۰۱۸ جایزه گوئن آیفل، دفاع می‌کند.

راسا به دلیل انتشار گزارشی از فساد دولت فیلیپین در وبگاه خبری رپلر در زادگاه خود تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است و در بخشی از مراسم دیشب، ماریا راسا با امل کلونی مصاحبه کرد.