به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۹

کرونا در ایران: ۴۵۲ نفر در یک روز جان باختند؛

اجرای محدودیت های شدید از اول آذر در سراسر کشور؛ ممنوعیت هرگونه سفر زمینی و هوایی بدون تست کرونا

وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۲۴ آبان، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۱ هزار و ۲٠۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۴۵۲ نفر نیز جان باخته اند

وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۲۴ آبان، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۱ هزار و ۲٠۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۴۵۲ نفر نیز جان باخته اند. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، از اعمال محدودیت های بیشتر و جدیدتر در سراسر کشور از ابتدای آذر ماه خبر داد. به گفتۀ علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، این محدودیت ها شامل تردد وسایل نقلیه نیز خواهد شد و خودروهای بومی حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیر بومی شهرستانهای دیگر هم حق ورود به این شهرستان ها را ندارند.

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۲۴ آبان، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۱۱هزار و ۲۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۲۵٠۹ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵۶۴٢ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به  ٧۴۹ هزار و ۵۲۵ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۴۵٢ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۱ هزار و ۳۴ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

روحانی: از اول آذر محدودیت های بیشتر و جدیدتری اعمال می شود

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن اشاره به لزوم اعمال محدودیت های بیشتر برای مقابله با شیوع این ویروس اظهار کرد: «از شنبه هفته آینده اول آذر ماه، طرحی اجرا می‌شود که مربوط به سراسر کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت».

وی افزود: « اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. ظاهر این طرح که با جریمه‌ها و تعطیلی مراکز فرهنگی و نظایر آن، خود را بروز می‌دهد، بیشتر یک هشدار برای مردم است که بدانند این ویروس، ویروس فروردین و اردیبهشت نیست و در همه سال امکان شیوع وجود دارد؛ البته ریزه‌کاری‌هایی در این طرح وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای اجرای آن برعهده دارند».

روحانی با یادآوری اینکه نزدیک ۹ ماه است با معضل شیوع کرونا مواجه هستیم، تصریح کرد: «متاسفانه موج جدید این ویروس در جهان بروز پیدا کرده وخیلی از دولت‌ها ناچار شدند که محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یکبار در ۴۳ شهرستان و یکبار در ۴۶ شهرستان حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی را ایجاد کردیم».

وی تاکید کرد: «هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا و به قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد به ضرر ماست، به محض این که اعتماد کم شود دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود.»

او تصریح کرد: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود که رنگ‌وبوی مذهبی داشته اما مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتی بدتر از تهران داشت، حالا از هر کسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند».

علیرضا رئیسی وضعیت حضور کارکنان در ادارات و تردد خودروها از اول آذر را تشریح کرد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، جزئیات محدودیت‌هایی که قرار است از ابتدای آذرماه در ایران به اجرا گذاشته شود را تشریح کرد و گفت: «این محدودیت ها از شنبه اول آذر فعلا به مدت دو هفته اعمال می شود».

وی افزود: «بر اساس این طرح، شهرستان های کشور بر اساس میزان بار بیماران کرونایی و موارد بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می شوند، سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت های کمتری دارد و میزان اعمال محدویت ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر است».

او ادامه داد: «هدف اصلی از اعمال این محدودیت ها تعطیلی مشاغل نیست بلکه کاهش بار بیماری است. بر این اساس در شهرستان های قرمز یا دارای سطح سه، که اکنون حدود ۱۰۰ شهرستان هستند و اکثر مراکز استان ها از جمله تهران هم جزو آن است، به جز مشاغل ضروری در اموری که مایحتاج ضروری مردم و مسائل ایمنی و سلامت مربوط می شود، سایر مشاغل تعطیل می شوند».

وی گفت: «همچنین در شهرستانهایی با وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو، مشاعل سطح سه و چهار که جزییات آن اعلام می شود، تعطیل خواهند بود. اکنون حدود ۱۵۰ شهرستان در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو هستند و در سطح هشدار یک، که حدود ۱۵۵ شهرستان در این وضعیت هستند، مشاغل سطح چهار به مدت دو هفته تعطیل می شوند».

او افزود: «بر اساس این مصوبه، تعطیلی ها فقط شامل مشاغل و کسب و کارها نیست و شامل، مدارس، آموزشگاهها، دانشگاهها و مراسم فرهنگی و مذهبی نیز می شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش ها و مدارس غیر حضوری است و برای دانشگاهها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می شود».

وی ادامه داد: «در مورد فعالیت کارکنان ادارات نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستانهای با سطح هشدار ۳ و قرمز فقط حدود یک سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا می کنند، در سطح دو یا نارنجی، یک دوم یا ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می کنند و در شهرستانهای با وضعیت زرد یا سطح هشدار یک، دو سوم کارکنان حضور دارند.»

 وی افزود: «محدودیت های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است و در شهرستانهای با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیر بومی شهرستانهای دیگر حق ورود به این شهرستانها را ندارند».

حریرچی: آمار مرگ و میر ناشی از کرونا طی دو هفتۀ آینده، دو برابر می شود

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران، هشدار داد که آمار مرگ و میر ناشی ار کرونا در این کشور طی دو هفته آینده به دو برابر آمار فعلی خواهد رسید.

وی تصریح کرد: «تخمین زده می‌شود که آمار مرگ و میر و تعداد بستری شدن‌ها در دو هفته آینده، دو برابر شود.»

او میزان کم رعایت مقررات بهداشتی را دلیل افزایش آمار کرونا خوانده و گفته است «با توجه به این وضعیت، باید منتظر روند صعودی ابتلا، بستری و مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری در روزهای آینده باشیم.»

تعطیلی دو هفته ای تهران در آستانۀ تصویب

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، در خصوص موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران و شرایط اعمال آن در صورت تأیید، اظهار داشت: «وضعیت استان تهران، وضعیتی بحرانی است و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران تقریبا در حال جلو رفتن است؛ مصوبات اولیه گرفته شده و مصوبات نهایی آن را نیز از طریق ستاد کرونای استان تهران به شدت پیگیری می‌کنیم تا استان تهران به مدت دو هفته تعطیل شود».

وی با اشاره به جزئیات طرح تعطیلی استان تهران، افزود: «لاک‌دان یا قفل کردن کامل مدنظر است؛ یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند؛ در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند».

در این میان، کارگران شاغل در تهران، نگران وضعیت شغلی و دستمزدی خود هستند؛ آیا همه کارگران حتی کارگران قرارداد موقت نیز مشمول این تعطیلی خواهند شد؟ آیا دستمزد آنها برای دو هفته تعطیلی پرداخت می‌شود و آیا دولت، کارفرمایان را مجبور می‌سازد که هم کارگاه را تعطیل کنند و هم دستمزدها را پرداخت نمایند؟ در چنین شرایطی، کارگران نگران وضعیت خود در چنین اوقات بحرانی هستند و می‌گویند: امیدواریم تعطیلی با حقوق فقط شامل کارمندان دولت نباشد و به همه تعلق بگیرد.

زنگ خطر کرونا در هرمزگان

حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، روز شنبه با بیان اینکه در یک هفته اخیر شمار بیماران سرپایی در استان، ۳۰ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت ۳ فوتی جدید، جمع فوتی‌های استان به ۸۶۳ نفر رسیده است».

وی افزود: «در حال حاضر ۲۵۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این شمار، ۷۱ نفر در بخش ICU بستری اند و حال ۲۴ نفر وخیم است و با دستگاه تنفس می‌کنند».

وی با اشاره به اینکه در یک هفته گذشته موارد تست روزانه در هرمزگان به هزار مورد رسیده که این میزان افزایش تست، شناسایی بیماران را نیز افزایش داده است، خاطرنشان کرد: «هفته گذشته تعداد بستری‌ها با ۱۳درصد افزایش به ۳۵۷ نفر رسید و ۱۱ نفر فوت شدند».

او با بیان اینکه این آمار در ۳ ماه گذشته بی سابقه بوده و زنگ خطری برای هرمزگان به شمار می‌رود، اظهار کرد: «در حال حاضر ۸ شهرستان بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، پارسیان، بستک، حاجی آباد، قشم و کیش در وضعیت قرمز قرار دارند».

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: «در چند هفته اخیر با برگزاری مراسم هایی‌ مانند شاهد تغییر در رفتار انتقال ویروس هستیم که این بسیاری خطرناک است».

ممنوعیت سفر بدون تست کرونا و برخورد با متخلفان

داریوش باقر جوان مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اعلام کرد: «بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، همه شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای مسافری نباید اجازه سفر مسافران دارای تست کرونای مثبت را بدهند، در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.»

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اواخر هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به همه زیر بخش‌های حمل و نقلی، اعلام کرده بود: «از تاریخ ۲۸ آبان، هر گونه جابجایی مسافر به صورت هوایی، زمینی، دریایی، بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است».

مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در این باره اظهار کرد: «بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به هیچ یک از مسافران مبتلا به ویروس کرونا اجازه سفر داده نمی‌شود و این مصوبه به همه شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ شده است.»

وی افزود: «همه شرکت‌های حمل و نقلی موظف هستند پیش از صدور بلیت اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس برای مسافران، کد ملی آن‌ها را در سامانه مورد نظر وزارت بهداشت وارد کنند و در صورت مجاز بودن و تایید از سوی این وزارتخانه، می‌توانند سفر جاده‌ای با وسائل حمل و نقل عمومی بین‌شهری داشته باشند».

وی ادامه داد: «در کنار این مصوبه،غربالگری مسافران پیش از ورود به ترمینال‌های مسافری و تب سنجی از آن‌ها انجام می‌شود و اگر مسافری علائم بالینی داشته باشد اجازه سفر با وسائل حمل و نقل عمومی را به او نخواهیم داد.»

او تاکید کرد: اگر هر یک از شرکت‌های حمل و نقلی یا متولیان امر در این زمینه تخلفی مرتکب شوند، و از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا سرپیچی کنند، مرتکب تخلف و جرم شده و با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.»

رادیو بین المللی فرانسه