به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۱، ۱۳۹۹

سعید معیدفر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه:

مردم در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی کنند
سعید معیدفر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در گفت‌وگویی در این‌باره دلایل این ماجرا اظهار داشت: مردم ایران در چند وقت اخیر گرفتاری‌های زیادی متحل شده‌اند و به همین دلیل اعتماد آنها به طور جدی کمرنگ شده است. متاسفانه اعتماد دیر به دست می‌آید و زود از دست می‌رود. بنابراین با توجه به شرایطی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، بعید است مردم در انتخابات شرکت کنند. یعنی اوضاع به قدری به‌هم ریخته است که هر اتفاقی هم بیفتد، جامعه رغبتی برای رای دادن نخواهد داشت. چون برای اصلاح امور و امیدوار کردن مردم خیلی دیر شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در سال‌های گذشته به مردم قول‌هایی داده شده و با این قول ها تلاش‌هایی صورت گرفت تا مردم در انتخابات شرکت کنند. مردم هم در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ با حضور خود میزان قابل قبولی از مشارکت‌ را به ثبت رساندند.

او همچنین تصریح کرد: اما پس از آن شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که مردم پاسخ مثبتی ندیدند. به همین دلیل،‌ این ذهنیت از سوی قشر مهمی در جامعه پیدا شد که چه رای بدهند و چه تصمیم به رای ندادن بگیرند، شرایط‌‌ آنها تفاوت چندانی نخواهد کرد. طبیعی است،‌ در چنین حالتی انگیزه‌ای برای رفتن به پای صندوق‌های رای وجود نداشته باشد و نگرانی بابت کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ به پررنگ‌ترین حالت ممکن خود برسد.

وی توضیح داد:‌ به هر حال مردم وقتی روز به روز با تنگناهای بیشتری در معیشت خود روبرو می‌شوند و زندگی برای‌شان دشوارتر از هر مقطع دیگری شده است، به خودی خود ناامید می‌شوند. مردم مخصوصا بعد از انتخابات ۹۶ به عینه دیدند هر آنچه وعده شنیده بودند، نه تنها عملی نشد بلکه شرایطی کاملا متضاد با آنچه توقع داشتند، بر آنها مسجل شد.

سایت دیده بان ایران