به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۹

ایران یک زندانی استرالیایی را با "یک تاجر و دو شهروند ایرانی" مبادله کرد

کایلی مور گیلبرت، کارشناس و متخصص استرالیایی-بریتانیایی در زمینه مطالعات اسلامی، به اتهام جاسوسی، به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود
 روز چهارشنبه ۵ آذر/۲۵ نوامبر، خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلام نوشت: "کایلی مور گیلبرت، تبعه انگلیسی استرالیایی که به جرم اقدام علیه امنیت ملی ایران و جاسوسی برای موساد در دادگاه انقلاب محکوم شده بود با یک تاجر و دو شهروند ایرانی تبادل شد"

خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران نوشت که "یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایرانی" که بدون دلیل در خارج از کشور زندانی بودند با "یک جاسوس دوتابعیتی که در خدمت رژیم صهیونیستی بود" مبادله شده‌اند. اسامی شهروندان ایرانی اعلام نشده است. خبرگزاری صدا و سیما در تیتر خود نوشته است: "تبادل جاسوس صهیونیستی با سه تاجر ایرانی"...

خبرگزاری مهر می‌نویسد که کایلی مور گیلبرت "تا امروز ۲ سال از ۱۰ سال محکومیتش را در زندان قرچک ورامین و زندان اوین گذراند". در تابستان گذشته، خانم مور گیلبرت از اوین به قره‌چک منتقل شده بود.

هویت کایلی مور گیلبرت و حتی تاریخ بازداشت او تا مدتها نامعلوم بود. عاقبت در سپتامبر سال ۲٠۱٩ دولت استرالیا هویت وی را اعلام کرد.

خبرگزاری مهر خانم مور گیلبرت را استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ملبورن استرالیا معرفی می‌کند و می‌نویسد که وی "در دادگاه بدوی  به جرم جاسوسی برای اسرائیل به ده سال حبس محکوم شد و سپس چون نتوانست در دادگاه تجدید نظر از خود رفع اتهام کند، حکم صادره برای وی قطعی شد".

رادیو فرانسه