به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۱، ۱۳۹۹

کرونا در ایران: مرگ ۴۵٣ نفر در یک روز؛ بیمارستان های تهران برای بستری بیماران کرونایی تخت خالی ندارند؛

 افزایش درخواست ها برای قرنطینۀ پایتخت

وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ٢۰ آبان، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۰ هزار و ۳٣۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ۴۵٣ نفر نیز جان باخته اند. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، طی نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، خواستار تعطیلی دو هفته ای تهران و کلانشهرها شد. مینو محرز عضو کمیتۀ علمی ستاد مقابله با کرونا نیز با تأکید بر اینکه بیمارستان های تهران، تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی ندارند، تعطیلی دو هفته ای پایتخت را ضروری دانست.
آمار رسمی کرونا در ایران:

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ۲٠ آبان، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ١٠ هزار و ۳۳٩ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ٣٠٨٨ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵۵۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۷۰۳ هزار و ۲٨٨ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۴۵٣ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ٣۹ هزار و ٢٠٢ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

درخواست رئیس کمیسیون بهداشت از روحانی برای تعطیلی دو هفته ای تهران و کلانشهرها

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس طی نامه‌ای از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خواست تا به منظور کنترل بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان، تهران و کلانشهرها را به مدت ۱۵ الی ۳۰ روز به صورت کامل تعطیل کند.

وی در این نامه خطاب به حسن روحانی نوشت: «شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کوید- ۱۹ به گونه‌ای در فرایندهای اجتماعی - اقتصادی و سلامتی مردم اختلال ایجاد کرده است که هر روز شاهد از دست دادن جمع کثیری از هموطنان در اقصی نقاط کشور می‌باشیم و همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده از مراجع موثق، میزان بروز و شیوع بیماری در کشور نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه می‌باشد که اگر امروز برای آن چاره‌جویی ننمانیم فردا خیلی دیر است که متاسفانه امروز هم دیر شده است».

وی در ادامه تأکید کرده است: «اقدامات صورت گرفته و در حال انجام، به دلیل گسستگی از هم نتوانسته است اثرات لازم بازدارندگی را در جامعه ایجاد نماید لذا با توجه به تجربیات کشورهای موفق در محدودسازی شدید و تعطیلی کامل شهرها به نحوی که حتی تردد خانواده‌ها را با محدودیت مواجه نموده‌اند به عنوان یک اقدام عاجل در زمان کوتاه بین ۱۵ الی ۳۰ روز در تهران و کلانشهرهای کشور ضروری به نظر می رسد تا در طی این زمان از طریق تدوین برنامه عملیاتی-اجرایی اثر بخش، نسبت به ترسیم خط مشی نگه‌دارنده در دوره کوتاه مدت و میان مدت اقدام عاجل صورت پذیرد».

وی در این نامه با تأکید بر ضرورت ایجاد یک فرصت کنترلی برای بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان، خواستار صدور دستورات لازم در این زمینه با کمک سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهادهای حمایتی و کلیه سازمان‌های مردم نهاد در جهت اقدامات حمایتی از گروه‌های آسیب پذیری که معیشت آنان از طریق درآمد روزانه می باشد، شده است.

مینو محرز: بیمارستان های تهران، تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی ندارند؛ درخواست تعطیلی دو هفته ای پایتخت

مینو محرز عضو کمیتۀ علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز سه شنبه با بیان اینکه عملی کردن پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌تواند در پیشگیری از شیوع بیماری موثر باشد، گفت: «هیچ‌گاه وضعیت بیماری به افتضاحی شرایط فعلی نبوده و اکنون بیمار در بیمارستان‌ها در انتظار تخت خالی برای بستری است؛ بنابراین باید شرایط را مورد توجه قرار دهیم». 

وی با اشاره به پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای کاهش بار بیماری کووید-۱۹، گفت: «باید توجه کرد که وقتی بیماری تا این حد گسترش پیدا می‌کند،  به طوری که به دلیل زیاد بودن بیماران اصلا در بیمارستان‌ها جا نیست، تنها راه این است که جاهایی را که بیماری در آن شیوع بیشتری دارد، تعطیل کنیم که تمام دنیا هم همین اقدام را انجام می‌دهند. یعنی مناطق پرشیوع و پرتردد را تعطیل می‌کنند تا تجمعات کنترل شده و فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر رعایت شود و تجمعی نباشد تا سرایت کاهش یابد».

وی افزود: «از نظر بهداشتی همواره توصیه ما این است که هر چه فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم تجمع بهتر و بیشتر رعایت شود، کنترل بیماری بهتر خواهد بود. وقتی همه جا بازگشایی شده باشد و مردم هم رعایت نکنند، چه انتظاری برای کنترل بیماری وجود دارد؛ قطعاً وضعیت بدتر می‌شود».

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از خیلی وقت پیش باید درباره تعطیلی فکر می‌کردیم، تاکید کرد: «اکنون شاهدیم که بیماران بدحال به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. از آنجایی که قدرت سرایت بیماری هم افزایش یافته و از طرفی خانواده‌ها شروع به رفت و آمد و دورهمی کرده‌اند، تعداد مبتلایان افزایش یافته و میزان ابتلا به کرونا در بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن نیز بیشتر می شود و در نتیجه میزان مرگ و میر افزایش می‌یابد».

دانشیار اپیدمیولوژی در دانشگاه شیراز: اگر قرنطینه نکنیم، کرونا قتل عام می کند؛ کل کشور شرایط وخیمی دارد

هاله قائم مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تصریح اینکه اگر کشور به شکل کامل قرنطینه نشود، شاهد قتل عام کرونا خواهیم بود، گفت: «رنگ بندی‌ها را کنار بگذاریم، کل کشور شرایط بسیار وخیمی دارد».

وی افزود: «از همان ابتدای اپیدمی کرونا، مشاوران در مرکز مبارزه با کرونای کشوری دائما مسائل و مشکلات ناشی از شیوع این بیماری را هشدار دادند که یکی پس از دیگری اتفاق افتاد.»

او با بیان اینکه تعطیلی و بازگشایی‌ها هیچکدام در زمان درستی اجرایی نشد، اخذ و انجام چنین تصمیماتی را دارای مراحلی خاص دانست که می‌توانست از افسارگسیختگی شیوع  کرونا جلوگیری کند. وی خاطرنشان کرد: «می‌شد با تعطیلی و قرنطینه کامل کشور جلوی مرگ و میر بالا را گرفت».

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: «گفته می‌شود به دلیل مسائل اقتصادی نمی‌توان کشور را قرنطینه کامل کرد، حال سوال این است که آیا بار اقتصادی تحمیل شده ناشی از شیوع کرونا که بر دوش کشور تحمیل شد، کمتر و سبک‌تر از باری است که بسیاری قبل تر و با اجرای قرنطینه کامل می‌توانستیم تحمل کنیم؟»

او در ادامه از دولت خواست تا انجام تست به صورت وسیع و پیگیری موارد مثبت به طور دقیق را در دستور کار خود قرار دهد و افزود: «وضعیت مبتلایان در ادارات بسیار وحشتناک است».

رکورد موارد بستری کرونا در هرمزگان

حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، روز سه شنبه گفت: ۶۰ نفر به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند که در دوماه گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه علت افزایش بیماران کرونا رفت و آمدهای خانوادگی، برپایی مراسم ازدواج، جشن تولد و مجلس عزا است، افزود: «مردم در صورت مشاهده علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند، زیرا مراجعه دیرهنگام باعث افزایش طول درمان و هزینه‌های بیماری می‌شود.»

او با اشاره به اینکه محدودیت‌های مراکز استان‌ها و شهرهای قرمز افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: «از ۲۰ آبان ساعت ۱۸ عصر اکثر مراکز غیرضروری استان و شهرهای قرمز تعطیل است».

وی با بیان اینکه ۲۴۰ نفر با تشخیص کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند، تأکید کرد میزان بستری‌ها نسبت به روز قبل، ۶۲ درصد افزایش یافته است، و از این شمار، ۶۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند که ده درصد نسبت به دیروز افزایش دارد.

شرایط بحرانی کرونا در استان سمنان

سیر صعودی و شرایط بحرانی کرونا با شناسایی ۲۵۰ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا در استان سمنان ادامه دارد و شمار مبتلایان به این بیماری به عدد ۳۱۳۳ نفر رسیده است. سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: «نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان دارای روند افزایشی است و این روند صعودی با شیب تند و نگران‌کننده‌ای در حال امتداد است و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شروع بیماری رسیده است به طوریکه در هفته گذشته استان سمنان دومین استان کشور در بروز هفتگی موارد مثبت بستری و چهارمین استان کشور در بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا بوده است».

وی افزود: «اکنون شهرستان‌های آرادان، سرخه و مهدی شهر در وضعیت قرمز بیماری یعنی خیلی پرخطر قرار دارند و شهرستان‌های دامغان، شاهرود، گرمسار و سمنان در این استان دارای وضعیت مشکی یا فوق پرخطر هستند».

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، گفت: «همچنان روند ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کرونا ویروس در کشور و مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان در ۶ شهرستان تحت پوشش این دانشگاه رو به افزایش است و شاهد سیر صعودی مبتلایان هستیم».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با بیان اینکه شرایط استان همچنان بحرانی است، و با تأکید و خواهش مجدد بر رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی گفت: «در صورت بروز هرگونه علایم بیماری، از طریق مراکز منتخب ۱۶ ساعته غربالگری کووید-۱۹ پیگیری شود».

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز از شناسایی ۱۵۹ مورد مثبت جدید بیماری کرونا خبر داد و گفت: مجموع مبتلایان قطعی در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه به ۳۴۳۵ نفر رسیده است.

وی افزود: «مردم هر گونه علائم سرماخوردگی را به عنوان کرونا در نظر بگیرند و دو هفته خود را قرنطینه کنند، وضع استان سمنان خوب نیست و در صورت کامل شدن ظرفیت بیمارستان امام حسین شاهرود،  از ظرفیت بیمارستان بهار شاهرود نیز استفاده می شود. به گفته او، ۲۷۰ نفر در حال حاضر در بیمارستان امام حسین بستری هستند.

روزانه ۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان صحرایی اصفهان بستری می شوند

سیدرضا مرتضویان رئیس بیمارستان شهید صدوقی اصفهان، با اشاره به بستری روزانه ۷۰ تا ۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان صحرایی اصفهان، از افزایش ۲ برابری ظرفیت این بیمارستان در روزهای آتی خبر داد.

وی به فعالیت بیمارستان صحرایی در سپاهان شهر از حدود یک ماه گذشته تاکنون اشاره و اظهار کرد: «بیمارستان صحرایی پیش‌تر فقط در مواقع بحرانی مانند ۸ سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی برپا می شد، اما باتوجه به وضعیت شیوع کرونا، بیمارستان شهید صدوقی اصفهان برای مختل نشدن درمان بیماران غیرکرونایی، اقدام به برپایی یک بیمارستان صحرایی کرد».

وی افزود: «ظرفیت فعلی این بیمارستان صحرایی ۷۰ تخت بستری است، ولی در حال افزایش ظرفیت بیمارستان به حدود ۲ برابر در روزهای آتی هستیم. وی همچنین به استقرار امکانات تشخیصی همچون آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و سایر امکانات لازم در این بیمارستان اشاره و خاطرنشان کرد: «سی تی اسکن بیمارستان صحرایی نیز مستقر شده و به زودی راه اندازی می شود، همچنین تست تشخیص پی سی آر فعلا در اصفهان انجام می شود، ولی به دنبال این هستیم که دستگاه پی سی آر مخصوص برای این بیمارستان صحرایی خریداری و نصب کنیم».

او با بیان اینکه بیمارستان صحرایی صرفا برای بستری بیماران مبتلا به کووید۱۹ است، گفت: «پذیرش و معاینه اولیه این بیماران در بیمارستان صدوقی انجام می شود و بعد از تشکیل پرونده، در صورت نیاز به بستری، بیمار با آمبولانس به بیمارستان سیار واقع در سپاهان شهر منتقل می شود.»

رادیو بین المللی فرانسه