به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۹

احمدرضا جلالی در خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی مقیم سوئد که به اعدام محکوم شده است
منابع سوئدی خبر از وداع احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-‌سوئدی محبوس در زندان اوین با همسرش داده‌اند. ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی در گفت‌وگو با زمانه ضمن تأیید این خبر می‌گوید همسرش در آستانه انتقال به زندان رجایی‌شهر برای اجرای حکم اعدام است. خانم مهران‌نیا می‌گوید احمدرضا جلالی امروز سه‌شنبه ۲۴ نوامبر/ چهارم آذر، در یک تماس تلفنی از درون زندان اوین اعلام کرده که به‌ زودی قرار است برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی شهر کرج منتقل شود.

به‌ گفته مهران‌نیا، در حال حاضر احمدرضا جلالی در یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به ‌سر می‌برد.
ویدا مهران‌نیا می‌گوید از یک‌ ماه گذشته تا امروز تماس تلفنی همسرش با بیرون از زندان قطع شده بوده. به گفته او قرار بوده هاله موسویان، وکیل مدافع همسرش برای پیگیری وضعیت موکلش به دادسرا مراجعه کند اما به ‌دلیل میسر نشدنِ برقراری تماس تلفنی، هنوز از نتیجه پیگیری‌های این وکیل دادگستری بی‌اطلاع است.

به دنبال انتشار این خبر آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در توئیتی از پیگیری این موضوع خبر داد و نوشت:

«با توجه به احتمال برنامه‌ریزی ایران برای اجرای مجازات اعدام علیه [احمدرضا] جلالی، شهروند سوئدی، امروز با [محمدجواد] ظریف، وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم. سوئد مجازات اعدام را محکوم می‌کند و در تلاش است تا مانع اجرای این حکم شود.»

از دستگیری تا اتهام محاربه
احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت اما نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند. عنوان اتهام او «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» است.

این پزشک ایرانی که به تازگی شهروندی سوئد را نیز دریافت کرده، در مهر ماه ۱۳۹۶ یعنی بیش از یک سال پس از بازداشت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد فی الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» به اعدام محکوم شد.

این حکم ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۶ به وکیل او ابلاغ شد و دو ماه بعد، شعبه یک دیوان عالی کشور هم این حکم را تأیید کرد.

جلالی اما ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ در نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین در اعتراض به نحوه دادرسی‌اش، از حسن روحانی، رئیس جمهوری خواست تا ترتیبی بدهد که کارشناسان بی‌طرف پرونده‌اش را بررسی کنند.

او در این نامه ضمن رد اتهام‌های وارده، دلیل صدور حکم اعدام برای خود را رد پیشنهاد جاسوسی‌اش برای وزارت اطلاعات اعلام کرد.

پیش از این و در تاریخ پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ۹۸ هم خبرهایی درباره انتقال جلالی به سلول انفرادی منتشر شده بود. او روز دوشنبه هفتم مرداد ۹۸ در تماس با خانواده‌اش از انتقال خود به مکانی نامشخص خبر داده بود.

خبرگزاری هرانا گزارش کرده بود که جلالی در این تماس گفته است به سلول انفرادی با «تدابیر امنیتی شدید» منتقل شده و مشخص نیست این محل در زندان است یا محلی دیگر.

نگرانی فزاینده از اجرای حکم اعدام
انتقال ناگهانی این زندانی محکوم به اعدام در کنار پاسخگو نبودن مسئولان باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال اجرای حکم اعدام او شده بود. سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این خبر ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت سلامت احمدرضا جلالی این سوال را مطرح کرده بود که احمدرضا جلالی کجاست و خواهان روشن شدن محل نگهداری او شده بود.

مدتی بعد (چهارشنبه ۲۱ اوت/ ۳۰ مرداد ۹۸)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پژوهشگاه بین‌المللی صلح استکهلم در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره وضعیت احمدرضا جلالی گفت که «برای به تأخیر انداختن این حکم» تمام تلاش خود را خواهد کرد. پرسش اما این بوده و هست که تأخیر در اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی چه تغییری در وضعیت او ایجاد خواهد کرد؟

ظریف که در چارچوب سفرش به کشورهای اسکاندیناوی در سوئد گفت احمدرضا جلالی به ارتکاب چند جرم محکوم شده است. او با ادعای «استقلال قوه قضاییه» در ایران، گفت: «به دلایل بشردوستانه تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا ببینیم حکم آقای جلالی می‌تواند به تأخیر بیفتد.»

خبرهای تازه حاکی از به سر رسیدن حد «تأخیر» است. دستگاه می‌خواهد تصمیم خود به اعدام دکتر احمدرضا جلالی را به اجرا درآورد.

رادیو زمانه