به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۹۹

آغاز اجراء طرح محدودیت‌های دولتی در مقابله با کووید ۱۹؛

 پشت‌پرده اختلافات رضا ملک‌زاده با وزیر بهداشت چه بود؟
همزمان با اجراء طرح محدودیت‌های دولتی در ایران، حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: وام ویژه به ۱۰ میلیون سرپرست خانوار و کمک هزینه‌های دولتی  ‎به نزدیک به ۳۰ میلیون ایرانی پرداخت می‌شود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان ایران، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۱ نفر، جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند. ۲۷ استان در ایران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان ایران، در اعتراض به مدیریت نامناسب همه‌گیری ویروس کرونا از مقام خود استعفا داد. یک روز پس از این استعفا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی دکتر فرید نجفی را به عنوان سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری منصوب کرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه اول آذر، ضمن اعلام اقدامات جبرانی دولت به خانوارها در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفت: تا پایان سال به نزدیک ۳۰ میلیون نفر- ۲۹.۷ میلیون نفر- ماهانه ۱۰۰ هزارتومان بلاعوض پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آغاز طرح جامع مقابله با کرونا، یادآور شد: این طرح از امروز، اول آذر ماه، در شهرهایی که وضعیت قرمز، نارنجی و زرد دارند، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

حسن روحانی با بیان اینکه تصمیم به «تعطیلی هوشمند شهرها» گرفتیم، افزود: باید دستگاه‌هایی که مسئولیت ضمانت اجرا بر دوش آنان است مانند دستگاه‌های ناظر بر اجرا، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بسیج، تعزیرات، اتحادیه‌ها و همه کسانی که از طریق قرارگاه مصوبات به طور مرتب به آنان ابلاغ و اطلاع رسانی می‌شود، باید اقدام کنند و پایش مستمری داشته باشند.

طرح محدودیت‌های دولتی در ایران، در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می شود. بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می شوند، ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

۴۳۱ نفر دیگر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۱ نفر بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. به گفته این منبع شمار جانباختگان ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در ایران به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر، در مجموع، افزایش یافت.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ایران،‌ در نشست خبری روز شنبه اول آذر، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، تا ظهر روز  اول آذر ۱۳۹۹، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شد و دو هزار و ۱۵۵ نفر بستری شدند. تاکنون، در مجموع ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر،‌ در ایران به کووید ۱۹ مبتلا شدند. 

به گفته این منبع، حال ۵۷۷۸ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند. 

گلایه‌های وزیر یا انتقادات معاون وزیر، حق با کدامیک است؟
خبرگزاری‌های داخلی در ایران، عصر روز جمعه ۳۰ آبان، گزارش دادند که رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان ایران، در اعتراض به مدیریت نامناسب همه‌گیری ویروس کرونا از مقام خود استعفا داده است.

بر اساس این گزارش‌ها، رضا ملک‌زاده، در نامه‌ای در اعتراض به مدیریت نامناسب شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایران، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران را به «بی‌توجهی» نسبت به توصیه‌های متخصصان متهم کرده و «مدیریت بسیار غلط» وی را دلیل بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا در این کشور برشمرده است. 

خبرگزاری ایرنا، روز شنبه اول آذر، در گزارشی با اشاره به استعفای رضا ملک‌زاده، معاونت تحقیقات  وزرات بهداشت و درمان ایران، دلیل استعفای آقای ملک‌زاده را، با گلایه‌های سعید نمکی از روند تحقیقات در زمینه ویروس کرونا مرتبط دانسته است. 

بر اساس این گزارش، سعید نمکی هفته گذشته در جلسه ستاد دانشگاهی کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گلایه‌هایی به روند تحقیقات در زمینه ویروس کرونا مطرح کرد و گفت: به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت انتقاد دارم و هنوز حتی به یکی از ۱۰ آیتمی که در روزهای نخست شیوع کرونا در کشور معین کردم، پاسخ داده نشده است. 

سعید نمکی در جلسه هفته گذشته در اصفهان گفته بود: «کدام وزیری با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبود و برای هیچ اقدامی نیز کارایی نداشت».

اشاره سعید نمکی به نامه‌ای مربوط به روز ۱۸ اسفند ۹۸ است که خطاب به رضا ملک‌زاده، از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت خواسته بود تا با توجه به شیوع کووید ۱۹ در کشور،  جنبه‌های مختلف بیماری را با همکاری تیم‌های تحقیقاتی متعدد از تمامی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات درمانی مورد بررسی قرار دهند.

رضا ملک‌زاده در نامه‌ای که صبح روز جمعه ۳۰ آبان خطاب به وزیر بهداشت منتشر کرد، با بیان اینکه «اپیدمی کووید ۱۹ در تاریخ تمدن معاصر بشر به عنوان یک مشکل عظیم بهداشتی جهانی، بی سابقه بوده است»، از اقدامات بخش تحقیقاتی دفاع نموده و یادآور شد: «مطالعات اپیدمیولوژی انجام گرفته در ایران درباره کووید ۱۹ ضمن ارائه پیش بینی‌هایی که امروز واقعیت‌هایی از آنها را شاهد هستیم و هشدارهای لازم مبنی بر افزایش آمار مبتلایان و شمار مرگ و میرها در صورت ضعف در مدیریت اجتماعات و فقدان نظارت کافی و بدون تعارفات در اجرای مقررات مقابله با کرونا، ابتلای ۳۰ میلیون ایرانی به ویروس کرونا تاکنون که عمده این جمعیت بدون علامت و نیاز به بستری بوده‌اند را تخمین زده و همچنین هشدار داده بودند که حداقل ۳۰ میلیون ایرانی دیگر در صورت تداوم این روند، در معرض ابتلا هستند».

رضا ملک‌زاده تاکید کرده است که در «مطالعات اپیدمیولوژی کووید ۱۹ در ایران، قاطعانه اعلام شده بود که این اپیدمی در جهان، با واکسن خاموش خواهد شد و تا آن زمان تنها راه تمام کشورها، نظارت دقیق و بدون تعارفات بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی است».

معاون مستعفی وزیر بهداشت و درمان ایران، همچنین، در بخش دیگری از نامه خود، خطاب به سعید نمکی، آورده است: «مطالعات اپیدمیولوژی درباره کووید ۱۹ عوامل خطر افزایش روزافزون شیوع کرونا، نقاط پرخطر ایران، افراد پرخطر و آستانه خطر هر یک از مناطق را به طور دائم رصد و منتشر کرده و به روشنی برای شما و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا معرفی کرده است. باید دید دستگاه‌ها چه اندازه در برخورد با افراد خاطی در مسافرت‌ها، اجتماعات و نادیده گرفتن مقررات که بر شمار مبتلایان و مرگ و میرها افزوده است، موفق بوده‌اند». 

اما خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه اول آذر، در گزارشی رضا ملک‌زاده را متهم کرده است که «اطلاعات حیاتی گروه‌های مختلف مردم کشورمان درباره عوامل بیماری‌زا را در اختیار کشورهای متخاصم» قرار داده است.

رادیو بین المللی فرانسه