به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۹

مارادونا، چهرۀ افسانه‌ای فوتبال بر اثر حملۀ قلبی درگذشت

 دیگو مارادونا فوتبالیست آرژانتینی  که "نابغه و اسطورۀ فوتبال"  لقب گرفته، در شصت سالگی درگذشت. وی نزدیک به نیمی از عمر خود را در گرفتاری و کلنجار با مواد مخدر و الکل گذراند، اما به رغم تلاشی فوق انسانی و چند حملۀ قلبی، هیچگاه از پس این مبارزه برنیامد. روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر/۵ آذر، تلویزیون آرژانتین ابتدا خبر وخامت حال مارادونا را پخش کرد. اما یکی دو ساعت بعد، وکیل وی رسماً مرگ او را اعلام کرد.

مارادونا بخشی از عمر خود را با مواد مخدر و الکل گذراند و به همین دلیل مشکلات جسمی زیادی داشت. وی اخیراً به دلیل وجود یک لختۀ خون در مغزش تحت عمل جراحی قرار گرفت و حدود دو هفته قبل از بیمارستان مرخص شد.

تصاویری که در سال ۱٩٩۱ از بازداشت وی توسط مأموران پلیس پخش شد، بسیاری از دوستداران او را رنجیده خاطر کرد. اتهام او مصرف کوکائین بود. با اینحال عشاق مارادونا ترجیح می‌دهند تصویر دیگری از وی را در خاطر نگاه دارند: گلی که او در جام جهانی ۱٩٨۶ با دست به انگلیسی‌ها زد... بعدها، هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند که "آیا واقعاً توپ با ضربۀ دست وارد گل شد؟" مارادونا با لبخندی شیطنت‌آمیز پاسخ داد: "دست خدا بود"...

مارادونا، بعد از یک دوره اعتیاد سخت، باز هم به زمین بازگشت و در أواخر دهۀ ۱٩٨٠ برای باشگاه‌های ایتالیایی بازی کرد. او سرانجام در سال ۱٩٩۴، در ۳۷ سالگی، رسماً با دنیای فوتبال خداحافظی کرد. شش سال بعد در اوروگوئه، مصرف مواد مخدر کار او را به سکتۀ قلبی کشاند. یک دورۀ چهار سالۀ ترک اعتیاد و رفت و آمدهای مکرر میان کوبا و آرژانتین، نتوانست در حال مارادونا بهبودی ایجاد کند. در سال ۲٠٠۴، یک حملۀ قلبی دیگر او را از پا انداخت. سال بعد در اوروگوئه تحت عمل جراحی قرار گرفت تا از ظرفیت معدۀ خود بکاهد و از چاقی بیمارگونه نجات یابد. مارادونا بعد از این عمل پنجاه کیلو لاغر شد.

بعد از این دوران سخت، مارادونا با شرکت در یک سلسله برنامۀ تلویزیونی آرژانتینی محبوبیت قدیمی خود را باز یافت، اما این بار مصرف الکل و مشکل کبد او را به بیمارستان کشاند. با اینهمه، مارادونا در سال ۲٠٠٨ مربی تیم ملی آرژانتین شد ولی دو سال بعد به دلیل نتایج ناکافی کنار گذاشته شد.

او مدتی نیز مربی دو باشگاه اماراتی شد و سپس، همین دو سال قبل، ریاست یک باشگاه بلاروس را به عهده گرفت. مارادونا در آخرین شغل خود، مربی‌گری یک باشگاه کوچک مکزیکی را پذیرفت، اما هشت ماه بعد به دلیل یک پنالتی که به عقیدۀ او ناعادلانه بود، قهر کرد و دیگر به سر کار بازنگشت...

با اینحال دوستداران مارادونا همچنان یاد دورۀ کاپیتانی او و قهرمانی تیم ملی آرژانتین را در جام جهانی ۱۹۸۶ در یاد نگاه داشته‌اند.

رادیو بین المللی فرانسه