به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۹

وال استریت ژورنال: جاسوس‌ها در داخل ايران به سهولت جذب مى‌شوند

 
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در مقاله‌ای تحليلى در باه ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران نوشت، ترور این دانشمند، نشان دهنده ضعف قدرت امنیتی در داخل ایران و سهولت جذب جاسوسان به نفع سرویس‌های اطلاعاتی خارجی است.
به نوشته این روزنامه، ترور فخری‌زاده نشان داد که برغم اینکه رژیم تهران غیرنظامیان دارای تابعیت دوگانه ایرانی و خارجی را که وارد ایران می شدند را به جاسوسی متهم می کرد اما عوامل اطلاعات آمریكا و اسرائیل در داخل ایران نفوذ دارند».

این روزنامه نوشت: «افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی در ایران بیانگر سهولت جذب جاسوسان برای سرویس‌های اطلاعاتی خارجی است که با افزایش تنش داخلی به ویژه پس از سرکوب اعتراضات سال گذشته ، تسهیل شده است».

ضعف امنیت داخلی و خطر وقوع ناآرامی و قیام
این روزنامه تأكید كرد كه ضعف امنیت داخلی و خطر ناآرامی های داخلی به دلیل رنج مردم از نظر اقتصادی و اجتماعی همه از عواملی هستند كه ادامه حمایت رژیم تهران از شبه نظامیان وابسته به خود در منطقه را دشوارتر می‌سازد.

این روزنامه در ادامه نوشت: «پاسخ تهران به ترور دانشمند هسته‌ای خود به هرگونه مذاكره احتمالی با دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریكا درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران مرتبط خواهد بود».

این روزنامه، نوشت، دولت بایدن باید از موضع قدرت با رژیم ضعیف ایران مذاکره کند.

انتقادات داخلی از دولت روحانی
پس از اعلام خبر ترور فخری‌زاده توسط وزارت دفاع ایران، انتقادات درونی نهادها و شخصیت‌های از دولت حسن روحانی آغاز شد.
محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رژیم ایران ، روز شنبه در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور حسن روحانی نوشت که :«ادامه چنین اقداماتی نشانگر ضعف سرویس‌های اطلاعاتی در کشور است».رضایی خواستار رفع این ضعف‌های امنیتی شده است.

در همین راستا، حسین علایی یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران ایران به نوبه خود از این ضعف آشکار امنیتی در داخل ایران انتقاد کرد. او در اظهاراتی که روز جمعه رسانه‌های محلی آن را منتشر کرد، گفت: «بیش از 10 سال است که اسرائیل در داخل ایران عملیاتی از جمله ترور دانشمندان را انجام می دهد. قتل محسن فخری زاده نشان می دهد که ساختار عملیاتی اسرائیل در داخل ایران بسیار پیچیده و بر اساس اطلاعات بسیار دقیق صورت می‌گیرد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اسرائیل را به ترور محسن فخری‎زاده دانشمند هسته‌ای ایران متهم کرد.

روحانی روز گذشته در وب سایت رسمی خود نوشت: «بار دیگر ، دستان شرور استکبار جهانی با رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان مزدور با خون یک دانشمند دیگر این ملت لکه دار شد».

محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران، در تاریخ 28 نوامبر در منطقه آبسرد دماوند پس از انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر او محافظانش ابتدا خودروی او از کار افتاد و سپس افرادی مسلح با شلیک گلوله به سوی خودروی حامل وی او را به قتل رساندند.

العربیه