به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۹

گزارش نخست‌وزیر فرانسه: موج دوم کرونا بسیار سنگین است؛

  لغو محدودیت‌ها امکان‌پذیر نیست

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که همۀ محدودیت‌ها برای مقابله با اپیدمی کووید ۱٩ در سراسر کشور ادامه خواهد یافت

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که حداقل تا آغاز ماه آینده، همۀ محدودیت‌ها  برای مقابله با اپیدمی کووید ۱٩ در سراسر کشور ادامه خواهد یافت. او احتمال داد که موج دوم اپیدمی، ظرف هفتۀ آینده به نقطۀ اوج (پیک) برسد و سپس، در صورت رعایت محدودیت‌ها، کم‌کم فروکش کند.

روز پنجشنبه ۱۲ نوامبر/۲۲ آبان، ژان کاستکس در گزارشی که از تلویزیون پخش شد، وضعیت بیماری را برای فرانسوی‌ها شرح داد و گفت که در حال حاضر از هر چهار مرگ در کشور، یک مورد به علت ابتلا به ویروس کرونا رخ می‌دهد و ۴٨٠۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند. به همین دلیل بیمارستان‌های سراسر کشور در موقعیت خطیری قرار گرفته‌اند.

کاستکس نه تنها از سبک شدن محدودیت‌ها چیزی نگفت که از تشدید نظارت نیروهای انتظامی برای رعایت مقررات بهداشتی خبر داد. به گفتۀ او طی دوازده روز اخیر، نیروهای انتظامی ۵٨۱هزار مورد عدم رعایت مقررات را گوشزد کرده و بیش از ٨٨هزار جریمه صادر کرده‌اند. وی از "اکثریت بزرگ فرانسویان" به خاطر رعایت محدودیت‌ها تشکر کرد و در عین حال افزود که هنوز در بعضی مناطق و بخش‌های کشور بی‌احتیاطی‌هایی مشاهده می‌شود.

نخست‌وزیر فرانسه تأکید کرد که برداشتن محدودیت‌ها یا سبک کردن آنها در شرایط کنونی بی‌معناست و باید به هر ترتیب این تدابیر را ادامه داد، با این امید که برای جشن نوئل (کریسمس) و سال نو میلادی، از شدت اپیدمی کاسته شود، هرچند که به گفتۀ وی "برگزاری جشن‌های بزرگ منطقی نیست".

کاستکس بر شرایط بد کسبه فراوان تأکید کرد و گفت به خوبی می‌داند که بسیاری از کسب‌های کوچک در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند. او گفت که دولت با تمام توان به آنان کمک خواهد کرد.

پس از نخست‌وزیر، وزرای بهداشت و آموزش و پرورش به نوبۀ خود توضیحاتی ارائه کردند. به طور خلاصه مقررات و محدودیت‌هایی که از دو هفته قبل در فرانسه وضع شد، فعلاً ادامه خواهد یافت و در صورت بروز تغییرات مثبت، تصمیم‌های جدید در اول ماه دسامبر – ۱٨ روز دیگر – اعلام خواهد شد. در این حالت، سبک‌تر شدن محدودیت‌ها فقط شامل حال کسبه خواهد شد.

رادیو فرانسه