به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۹۹

آمریکا دو فرمانده و وزیر اطلاعات ایران را در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ تحریم کرد

 
محمود علوی از دولت اول حسن روحانی وزیر اطلاعات است. وزیر اطلاعات در ایران با موافقت آیت الله خامنه ای انتخاب می شود آمریکا محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، دو فرمانده نیروی انتظامی و چند فرد و نهاد ایرانی متعلق یا مرتبط با حکومت این کشور را تحریم کرده است.

در بیانیه وزارت دارایی آمریکا درباره تحریم‌ها آمده که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی را بابت نقشش در سرکوب اعتراض‌های آبان سال گذشته تحریم کرده است.

محمود علوی از سال ۱۳۹۲ یعنی از زمان دولت اول حسن روحانی وزیر اطلاعات است. وزیر اطلاعات در ایران با موافقت آیت الله خامنه ای رهبر ایران انتخاب می شود.

وزارت دارایی آمریکا با قرار دادن نام آقای علوی و دیگر افراد ذکر شده در فهرست تحریم ها، دارایی و حساب های بانکی احتمالی آنها در ایالات متحده را توقیف و این افراد را از دریافت ویزای این کشور و ورود به خاک آمریکا محروم می کند.

به غیر از وزیر اطلاعات ایران، حیدر عباس‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی خوزستان و رضا پاپی، فرمانده انتظامی شهرستان ماهشهر، به دلیل نقش شان در سرکوب های آبان سال گذشته در این شهر، به فهرست تحریم شدگان وزارت داریی آمریکا اضافه شده اند. این افراد و بستگان درجه‌ یک آنها حق ورود به آمریکا نخواهند داشت.

مقام های ایالات متحده پیشتر گفته بودند که همزمان با سالگرد سرکوب خونین اعتراضات آبان ۹۸ تصمیم به تحریم چند فرد دخیل در آن سرکوب را دارند.

مایک پمپو وزیر خارجه آمریکا در توییتی پس از این تحریم نوشته است: "یک سال پیش ، رژیم ایران حدود ۱۴۸ ایرانی را در ماهشهر قتل عام کرد". وزیر خارجه آمریکا با اشاره به نام دو فرمانده تحریم شده نیروی انتظامی نوشته است"ما هرگز جنایات آنها را فراموش نخواهیم کرد".

وزیر کشور ایران پیشتر گفته بود که در جریان سرکوب آبان ۹۸ بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین الملل می گوید کشته شدگان دستکم بیشتر از ۳۰۰ نفر بوده اما خبرگزاری رویترز قربانیان را ۱۵۰۰ نفر گزارش کرده است.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

محسن علیخانی و محمد اسکندری از شرکت سرمایه گذاری سینا، محمد اتابک مرتبط با شرکت توسعه صنایع معدنی کاوه پارس، امیرمنصور برقعی معاون جواد قناعت و خسرو مختاری معاونان بنیاد مستضعفان، ضیاء ایمانی مدیر بانک سینا و جواد اوجی مدیر شرکت توسعه انرژی سینا از جمله دیگر تحریم شدگان هستند.

به غیر از تحریم افراد حقیقی، وزارت دارایی آمریکا ده ها شرکت و نهاد متعلق به ایران را هم وارد فهرست تحریم ها کرده است.

شرکت سهامی الیاف، شرکت فولاد کاوه اروند، شرکت نفت بهران، شرکت نمایندگیهای کشتیرانی بنیاد، پالایش قطران زغالسنگ، شرکت گسترش الکترونیک ایران، شرکت تولیدی ایران تایر، شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان، شرکت ملی ساختمان، شرکت حفاری شمال، شرکت صنعت چوب شمال، شرکت عمران و مسکن ایران، شرکت کاشی پارس، گروه صنایع شیشه و گاز و سیمان تهران از جمله نهادهای تحریم شده هستند.

تحریم‌های تازه وزارت دارایی آمریکا دومین سری تحریم‌ها پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده است که جو بایدن نامزد حزب دمکرات پیروز آن معرفی شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گفته است که دولت دونالد ترامپ در نظر دارد در مدت باقی مانده از دوره ریاست‌جمهوری‌اش "سیلی از تحریم‌" علیه ایران به راه بیندازد.

مقام‌های ایرانی با ابراز خرسندی تلویحی از پیروزی آقای بایدن گفته‌اند که امیدوارند دولت او با بازگشت به برجام، همه تحریم‌های دولت فعلی آمریکا را لغو کند اما آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران گفته است تفاوتی بین روسای جمهوری ایالات متحده برای این کشور وجود ندارد.

وزیر کشور ایران پیشتر گفته بود که در جریان سرکوب آبان ۹۸ بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین الملل می گوید کشته شدگان دستکم بیشتر از ۳۰۰ نفر بوده اما خبرگزاری رویترز قربانیان را ۱۵۰۰ نفر گزارش کرده است
AFP

توضیح تصویر،

وزیر کشور ایران پیشتر گفته بود که در جریان سرکوب آبان ۹۸ بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین الملل می گوید کشته شدگان دستکم بیشتر از ۳۰۰ نفر بوده اما خبرگزاری رویترز قربانیان را ۱۵۰۰ نفر گزارش کرده است