به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۹

حسین دهقان مشاور نظامی رهبر ایران برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرد

 سرتیپ حسین دهقان از فرمانده سپاه پاسداران بوده که در حال حاضر مشاور رهبر ایران است
سرتیپ حسین دهقان، مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرده است. این فرمانده سپاه پاسداران که در حال حاضر مشاور رهبر ایران است با انتشار ویدئویی گفته که امیدوار است با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بتواند "یک فضای تفاهم در سطح ملی" و "یک فضای گفت‌و‌گوی از موضع قدرت و عزت با خارج را فراهم کند".

وی مهرماه ماه امسال هم به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه گفته بود که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود و "با قدرت" برای "نجات مردم از وضعیت فعلی" خواهد آمد.

حسین دهقان اولین فردی است که برای انتخابات سال آینده رسما اعلام نامزدی کرده است. گزارش‌هایی از تمایل سرتیپ سعید محمد فرمانده قرارگاه اقتصادی سپاه پاسداران موسوم به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم منتشر شده است.

پیش از این سرتیپ اسماعیل کوثری، مشاور فرمانده کل سپاه، از امکان به ریاست‌جمهوری رسیدن یکی از اعضای این نیروی نظامی دفاع کرده و گفته بود نباید با استفاده از واژه نظامی "مردم را ترساند".

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است خرداد سال آینده برگزار شود و طی آن جانشین حسن روحانی که به مدت هشت سال رئیس جمهور ایران بود، تعیین شود.

آقای دهقان ۶۴ ساله در دولت اول آقای روحانی وزیر دفاع بود. پس از شروع دوره دوم ریاست جمهوری او، آیت الله خامنه ای حسین دهقان را به عنوان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح منصوب کرد.

سرتیپ دهقان پیش از این جانشین و مدتی فرمانده نیروی هوایی سپاه و پس از آن به جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بوده است.

وی در دولت محمد خاتمی معاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و در دولت محمود احمدی نژاد و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است.

سیزدهمین دوره انتتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در ۲۸ خرداد سال آینده برگزار شود اما به دلیل شیوه ویروس کرونا مقام های وزارت کشور گفته اند در صدد هستند آن را طی دو روز برگزار کنند.

مطابق قوانین ایران وزارت کشور مجری انتخابات ریاست جمهوری است و شورای نگهبان بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نظارت می‌کند. تعیین زمان برگزاری انتخابات، مشخص کردن نامزدهای نهایی از طریق بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و سرانجام تایید نتایج انتخابات، در اختیار شورای نگهبان است.

رئیس جمهور بعدی که قرار است در سال ۱۴۰۰ انتخاب شود، پس از ابوالحسن بنی صدر، محمدعلی رجایی، آیت الله علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی، هشتمین فردی است که در تاریخ ایران به منصب ریاست جمهوری می‌رسد.

شروع ریاست جمهوری این فرد با سال اول ریاست جمهوری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا همزمان خواهد بود.

بی بی سی  فارسی