به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۹۹

مراسم چهلمین روز درگذشت شجریان بدون حضور مردم برگزار شد

 
صبح امروز همایون شجریان و تعدادی از اعضای خانواده محمدرضا شجریان، با حضور بر مزار این هنرمند در شهر توس، مراسم چهلمین روز درگذشت او را بدون حضور مردم برگزار کردند.

به گزارش رسانه‌ها دیروز هم شماری از علاقه‌مندان او که پشت در آرامگاه فردوسی جمع شده بودند، نتوانستند وارد آنجا شوند.

همایون شجریان با انتشار ویدیویی در اینستاگرام برای چهلمین روز درگذشت محمدرضا شجریان نوشت: "اکنون چهل روز گذشته ست و پَرِ آوازم شکسته‌ست بابا".

همایون شجریان در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"منزل پدر که می‌رفتم، بر حسب عادت و علاقه با سازهایی که در خانه بود کلنجار می‌رفتم و او با همان لبخند مخصوص به خود که انگار می‌گفت هنوز هم پی بازی گوشی هستی بابا، نگاه می‌کرد. اکنون چهل روز گذشته ست و پَرِ آوازم شکسته ست بابا اگر اجازه دهی با همان پنجه الکن و مضراب‌های ناتوانم، با عاشقانت همراه شوم بگذار برائت بچگی کنم، شاید برایم لبخندی بزنی. به یاد آن روزها که آرام جانم بودی... بزرگان نیز می‌بخشند به احساس."

رد شدن از پست Instagram, 1

پایان پست Instagram, 1

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، روز گذشته مصادف با چهلمین روز درگذشت محمدرضا شجریان، جمعی از علاقه‌مندان و هنرمندان، در محوطه شهر توس حاضر شدند که با درهای بسته آرامگاه فردوسی مواجه شدند. آرامگاه فرودسی به علت شیوع کرونا، تعطیل شده است.

محمدرضا شجریان، استاد آواز سنتی، ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۰ سالگی به علت ابتلا به سرطان کبد در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مراسم تشییع او در تهران و خاکسپاری در طوس نزدیک مشهد در میان تدابیر امنیتی و با حضور گزینشی افراد و نزدیکان آقای شجریان برگزار شد.

مراسم هفتم او هم که قرار بود در تهران برگزار شود، دقایقی پیش از شروع لغو شد.

بیماری محمد‌رضا شجریان

آقای شجریان اسفندماه ۱۳۹۸ هم به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بیمارستانی در تهران بستری شد. او پس از مدتی در خانه تحت نظر پزشکان قرار گرفت. پرآوازه‌ترین استاد موسیقی سنتی ایرانی، از سال ۱۳۹۵ به علت بیماری در داخل و خارج از ایران تحت مداوا قرار داشته است.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۹۴ کنسرت خود را در ارمنستان لغو کرد و در توضیح آن گفت: "پزشک معالجم موردی را در ام‌آر‌آی اخیرم مشاهده کرد که قاطعانه از من خواست سفرم را لغو کرده تا برای ۶ تا ٨ هفته زیر نظر ایشان به معالجه و درمان مورد دیده شده بپردازیم".

حدود یک ماه بعد و در نوروز ۱۳۹۵ او ویدیویی منتشر کرد که در آن موهایش را کوتاه کرده بود و تلویحا از بیماری "طولانی مدت" خود خبر می‌داد.

استاد آواز ایران در بخشی از این ویدیو گفته بود: "با مهمان پانزده ساله‌ای سال‌هاست آشنا هستم و با هم دوست شده‌ایم".

آقای شجریان در آن زمان گفت که در حال معالجه است و قول داد که پس از درمان به کار هنری خود برگردد.

line

درباره زندگی و فعالیت‌های محمدرضا شجریان بیشتر بخوانید:

توضیح ویدئو،


منبع: بی بی سی  فارسی