به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۹

آیت‌الله خامنه‌ای: مذاکره برای رفع تحریم را یکبار امتحان کردیم و به نتیجه نرسید

همزمان با برخی ابراز امیدواری‌های در ایران برای رفع تحریم های ایالات متحده با آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن رئیس جمهور منتخب از حزب دموکرات، آیت الله علی خامنه ای با انتقاد از کشورهای اروپایی و ایالات متحده گفته "مذاکره برای رفع تحریم را یکبار امتحان کردیم و به نتیجه نرسید". آقای خامنه‌ای تحریم‌ها را "یک واقعیت تلخ و جنایت آمریکا و شرکای اروپایی بر ضد ملت ایران" خوانده و گفته "این جنایت سال ها است که بر ضد ملت ایران انجام می‌شود اما در سه سال اخیر شدت یافته است".

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که آخرین روزهای ریاست جمهوری خود را سپری می کند دو سال و نیم پیش با خروج از توافق هسته ای برجام همه تحریم های رفع شده این کشور علیه ایران را دوباره اعمال کرد و سیاست "فشار حداکثری" با هدف "تغییر رفتار ایران در منطقه" در پیش گرفت. کشورهای اروپایی از این سیاست حمایت نکردند.

آیت الله خامنه ای در اظهارات امروز خود (چهارم آذر برابر با بیست و چهارم نوامبر) گفته است "برای علاج تحریم‌ها دو مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها و رفع تحریم وجود دارد، البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید".

رهبر ایران در این سخنرانی مذاکره مجدد برای رفع تحریم را مستقیما نفی نکرده است اما گفته که "مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است".

آیت‌الله خامنه‌ای این اظهارات را در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که متشکل از سران سه قوه در ایران است عنوان کرده که امروز در مقر رهبری او تشکیل شد.

آقای خامنه‌ای این ستاد را چند روز پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام تشکیل داد.

شدت تحریم هایی ایالات متحده علیه ایران به حدی بوده که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران گفته درآمدهای ارزی از هزار میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ به کمتر از ۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. در حال حاضر بخشی از منابع مالی ایران در کشورهای عراق، کره جنوبی و ژاپن مسدود شده و این کشورها به دلیل تحریم آمریکا اجازه دستیابی ایران به دارایی هایش را نمی دهند.

آیت الله خامنه‌ای برای "بی اثر کردن تحریم های آمریکا" به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه اختیار داد برخی تصمیماتی را که برای این هدف لازم است، بدون طی کردن رویه قانونی آن از جمله تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید در شورای نگهبان به اجرا بگذارد.

سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین که آبان سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد، و به اعترضات سراسری و سرکوب خونین و کم سابقه آن انجامید، مصوبه همین شورای بود. مقام‌های دولتی می گویند در جریان این سرکوب بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند.

وقتی مجلس شورای اسلامی در صدد بازگرداندن قیمت بنزین به وضعیت قبل از مصوبه این شورا کرد، آیت الله خامنه ای با فرمانی جلوی آن را گرفت و از نمایندگان خواست از مصوبات این شورا تبعیت کنند.

آیت الله خامنه ای در اظهارات امروز خود گفته "اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به شدت تحت فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری‌های جدی معیشتی برای گروههای زیادی از مردم به‌وجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد".

او خواهان اقدامات بیشتری از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه شده است.

این شورا با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه رسمیت پیدا می کند و مصوبات آن از قبل دارای تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران است برای همین به سرعت اجرایی می شود.

اعضای دیگر این شورا عبارت اند از معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون امور اقتصادی رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر امور خارجه، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی، معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی.

علی لاریجانی، اولین رئیس مجلس شورای اسلامی که عضو شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بود گفته بود این این شور "امری موقتی" است و جایگزین مجلس نمی‌شود.

برخی از نمایندگان مجلس در دوره پیش این شورا را دخالت در وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی عنوان و از آن انتقاد کرده بودند.

بی بی سی  فارسی