به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۹۹

"هشتاد درصد" آمریکایی‌ها بایدن را رئیس‌ جمهور آینده می‌دانند

نزدیک به ۸۰ درصد شهروندان آمریکا بایدن را رئیس جمهوری آینده خود می‌دانند. با این‌حال ترامپ و شماری از رهبران جمهوری‌خواه هنوز از پذیرش پیروزی بایدن خودداری می‌کنند. مایک پمپئو حتی یک گام جلوتر گذاشته است.
 براساس یک نظرسنجی تازه که توسط خبرگزاری رویترز و موسسه "ایپوس" (Ipsos) انجام شده، ۷۹ درصد رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند که جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر شده است. ۱۳ درصد گفته‌اند که نتیجه انتخابات هنوز روشن نشده و حدود ۵ درصد از پرسش‌شوندگان نیز گفته‌اند نمی‌دانند چه کسی برنده انتخابات شده است. سه درصد هم معتقد بوده‌اند که دونالد ترامپ برنده انتخابات سوم نوامبر شده است.

این نظرسنجی هم‌چنین نشان می‌دهد که ۷۲ درصد شهروندان آمریکایی معتقدند که بازنده انتخابات باید به باخت خود اعتراف کند. حدود ۶۰ درصد از پرسش‌شوندگان بر این نظرند که در پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در روز ۲۰ ژانویه، انتقال قدرت به‌طور مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد.

در باره اتهام‌های ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات، ۷۰ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که کارکنان مسئول در حوزه‌های رای‌گیری، کار خود را صادقانه انجام می‌دهند. تعداد افرادی که به کار مسئولان حوزه‌های رای‌گیری اعتماد دارند، در میان دموکرات‌ها ۸۳ درصد و جمهوری‌خواهان ۵۹ درصد بوده است.

دونالد ترامپ هنوز پیروزی جو بایدن را به رسمیت نشناخته است. با وجود گذشت یک هفته از انتخابات، او هنوز هم اصرار دارد که در انتخابات سوم نوامبر تقلب شده است؛ هر چند تاکنون سند و مدرکی در این باره ارائه نکرده است.

علاو بر ترامپ، شماری از رهبران حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز از شناختن جو بایدن به عنوان برنده انتخابات هفته گذشته خودداری می‌کنند. مایک پمپئو حتی یک گام جلوتر گذاشته و از دور دوم ریاست جمهوری ترامپ سخن گفته است.

پمپئو در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگن در پاسخ به این پرسش که آیا او در حال تدارک واگذاری پست خود به تیم بایدن است؟ گفت: «یک انتقال قدرت آرام به دولت دوم دونالد ترامپ وجود خواهد داشت.» او خواستار آن شد که منتظر فرایندهای مندرج در قانون اساسی آمریکا باشند.

پمپئو اضافه کرد که جامعه جهانی کاملا مطمئن باشد که به محض سوگند خوردن رئیس جمهور جدید در روز ۲۰ ژانویه، وزارتخانه زیر مسئولیت او آماده به کار خواهد بود.

از وزیر امور خارجه آمریکا پرسیده شد آیا خودداری ترامپ از پذیرش شکست، باعث بی‌اعتباری دعوت وزارت خارجه آمریکا از دیگر کشورها به پذیرش انتخابات آزاد و عادلانه نمی‌شود؟ پمپئو در پاسخ گفت: «این مسخره است. ایالات متحده آمریکا دارای یک سیستم انتخاباتی است که عمیقا با قانون اساسی کشور پیوند خورده است. آنچه در حال حاضر انجام می‌شود، پیگیری این سیستم است.»

دویچه وله فارسی