به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۷، ۱۳۹۹

گفت وگوی تلفنی نخست وزیر اسرائیل با پادشاه مراکش:

نتانیاهو از محمد ششم برای دیدار از اسرائیل دعوت کرد
گفت وگوی تلفنی نخست وزیر اسرائیل با پادشاه مراکش
 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد ششم، پادشاه مراکش دو هفته پس از اعلام عادی سازی روابط دو کشور دیشب تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند. بر اساس بیانیه کابینه سلطنتی مراکش محمد ششم در این گفت و گو "برپیوند مستحکم و ویژه میان مراکش و یهودیان مراکشی الاصل تاکید کرده است و همچنین "موضع ثابت و تغییرناپذیر کشورش" در باره مساله فلسطینیان را تکرار کرده است. دفتر نخست وزیر اسرائیل می گوید در این گفت و گو بنیامین نتانیاهو از پادشاه مراکش دعوت کرده تا از اسرائیل دیدن کند.

این تماس تلفنی سه روز پس از سفر یک هیئت اسرائیلی به رباط برای امضای یک سری توافق نامه ها در جهت رسمیت دادن به عادی سازی روابط میان دو کشور تحت نظارت ایالات متحده صورت می گیرد.

در بیانیه کابینه سلطنتی مراکش به دعوت نخست وزیر اسرائیل  از پادشاه این کشور برای دیدار از اسرائیل اشاره ای نشده است. در این بیانیه آمده است که محمد ششم، پادشاه مراکش "از فعال سازی مجدد مکانیسم های همکاری (...) و از سرگیری تماس های منظم ، در چارچوب روابط دیپلماتیک صلح آمیز و دوستانه استقبال کرده است."

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو در باره این گفت و گو تلفنی آمده است: "رهبران دو کشور از امضای بیانیه مشترک با ایالات متحده  برای از سرگیری روابط دو کشور و توافق نامه های میان دو کشور در این باره استقبال کرده اند." در این بیانیه همچنین آمده است که رهبران دو کشور "افزون بر این، در باره تعیین سازوکارهای اعمال این توافق نامه ها گفتگو کرده اند."

بر پایه بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو طی این گفت و گو "دوستانه" ازپادشاه مراکش دعوت کرده تا به اسرائیل سفر کند، در حالی که محمد ششم، پادشاه مراکش"روابط گرم (موجود) بین یهودیان مراکشی الاصل و مهاجران مراکشی در اسرائیل" را به وی یادآوری کرده است. در متن بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو همچنین آمده است: "نخست وزیر[ به پادشاه مراکش] گفت که تمام اسرائیل مشتاق صلح بین دو کشور هستند."

بر اساس بیانیه کابینه سلطنتی مراکش  پادشاه مراکش در این گفت و گو تلفنی موضع خود و کشورش را در مورد مسئله فلسطین، یعنی "حمایت از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل"، تکرار کرده است.

در نشست مشترک هیات اسرائیلی-آمریکای با هیات مراکشی   روزسه شنبه  ٢٢ دسامبر چهار توافق نامه دو جانبه بین اسرائیل و مراکش در باره ارتباطات هوایی مستقیم، مدیریت آب، ارتباطات سیستم مالی و لغو روادید برای دیپلمات ها به امضا رسید. اسرائیل و مراکش نیز باید دفاتر دیپلماتیک خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

 روابط میان دو کشور در سال های پیش از سال ٢۰۰۰ روابطی در سطح پایین بوده و به و جود یک دفتر ارتباطی مراکش در تل آویو محدود می شده است.

 مراکش در سال ٢۰۰۰ در آغاز انتفاضیه دوم فلسطین و در پی سرکوب فلسطینیان از سوی ارتش اسرائیل همه روابط خود را با این کشور قطع کرد و دفتر ارتباطی خود در تل آویو را نیز تعطیل کرد.

مراکش، هنوز با حدود ۳ هزار نفر، محل زندگی بزرگترین جامعه یهودیان در آفریقای شمالی  است.  این کشور پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان چهارمین کشور عربی  است که در سال جاری به دعوت آمریکا با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند.  

هم اکنون حدود ۷۰۰ هزار یهودی مراکشی الاصل در اسرائیل زندگی می کنند.

یادآور می شویم که عادی سازی روابط بین دو کشور مراکش و اسرائیل با پادرمیانی مستقیم دولت دونالد ترامپ میسر شده است. پیش از این  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مراکش با عادی سازی روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل موافقت کرده است و در مقابل، آمریکا [ البته به طور یکجانبه و بر خلاف همه موازین جهانی و سازمان ملل متحد] حاکمیت مراکش را بر منطقه صحرا به رسمیت می شناسد؛ جایی که دهه ها محل نزاع و اختلاف بین مراکش با جبهه پولیساریو بود.

رادیو بین المللی فرانسه