به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۰۲، ۱۳۹۹

فیگارو : بایدن آخرین فرصت حل دیپلماتیک پروندۀ اتمی ایران و پیشگیری از جنگ است

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا
 وزرای امور خارجۀ سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام، آلمان، فرانسه و بریتانیا، امروز دوشنبه بیست و یکم دسامبر نشست ویدیویی مشترکی برای بررسی این توافق و دورنمای بازگشت آمریکا به آن برگزار کردند. فیگارو روزنامۀ صبح پاریس از این دورنما به عنوان آخرین فرصت احتمالی بازگشت پروندۀ اتمی ایران به گفتگوهای دیپلماتیک یاد و تصریح کرده که جو بایدن نیز هشدار داده که در مذاکرات احتمالی با تهران و در قیاس با دورۀ باراک اوباما سرسخت تر خواهد بود و قصد دارد مذاکره با ایران را به برنامۀ موشک‌های بالستیکی و نفوذ و مداخلات منطقه‌ای این کشورتعمیم دهد.

فیگارو مذاکرات منتهی به برجام را یکی از دشوارترین نبردهای دیپلماتیک توصیف کرده و افزوده است که در قیاس با آنها مذاکرات احتمالی پیش رو برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و پیشگیری از وقوع جنگ در منطقه به همان اندازه دشوار خواهند بود. فیگارو تصریح کرده است که حتی اگر سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را شکست خورده در نظر بگیریم، ازسرگیری مذاکرات با تهران بر سر برنامۀ اتمی آن بسیار دشوار است، زیرا، جو بایدن، همانند کشورهای اروپایی، قصد دارد مذاکرات جدید را علاوه بر رعایت کامل برجام از سوی ایران، به مهار برنامۀ موشکی این کشور و نفوذ آن در منطقه منوط کند.

فیگارو سپس افزوده است که به این مشکلات باید مشکل دیگری را اضافه کرد و آن دریچۀ زمانی بسیار محدود برای انجام مذاکرات است زیرا به فاصلۀ اندکی پس از روی کار آمدن رسمی جو بایدن در بیستم ژانویه آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه برگزار خواهد شد و در این فاصله جناح محافظه کار رژیم اسلامی ایران قادر است فرصت بررسی دیپلماتیک پروندۀ اتمی این کشور را از بین ببرد.

فیگارو می افزاید : افزون بر این، کشورهای غربی معتقدند که شرط موفقیت مذاکرات با تهران، علاوه بر حمایت چین و روسیه، نیازمند پشتیبانی کشورهای منطقۀ خلیج فارس (عربستان و امارات) و نیز اسرائیل است. فیگارو در پایان می نویسد که در هفته های پیش رو کشورهای اروپایی می کوشند پیش از بررسی مسائل مورد مناقشه با ترسیم یک نقشۀ راه زمینۀ بازگشت هر چه سریعتر جو بایدن و دولت حسن روحانی به برجام را فراهم کنند.

در لوموند روزنامۀ عصر پاریس نیز پژوهشگر و موّرخ فرانسوی، "بَنژمن هُتکوورتور" در مطلبی تحلیلی دربارۀ سیاست جو بایدن در قبال ایران و کره شمالی نوشته است که سیاست "صبر راهبردی" که دولت باراک اوباما در قبال برنامۀ اتمی ایران به کار برد امروز دیگر بی اثر است و از منظر تهران بازگشت صرف بایدن به برجام و کاسته شدن از تنش ها نیز به تنهایی کفایت نمی کنند.

پژوهشگر فرانسوی معتقد است که نه ایران نه کره شمالی از اولویت های جو بایدن در زمینۀ سیاست خارجی نیستند، هر چند به دلیل فشارهای بین‌المللی و رفتارهای تهران و پیونگ‌یانگ رئیس جمهوری منتخب آمریکا ناچار خواهد بود در هفته های و ماه های آینده خود را درگیر این دو پرونده سازد.

همزمان در ایران سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی، با اشاره به نشست غیررسمی امروز وزرای امور خارجۀ کشورهای امضاکنندۀ برجام تلویحاً با موضعگیری اخیر روسیه مخالفت کرد و گفت که حکومت اسلامی ایران حاضر نیست مجدداً بر سر برجام مذاکره کند و افزون بر این بر سر برنامۀ موشکی خود نیز کمترین گفتگویی را نمی‌پذیرد. خطیب زاده گفت : حکومت اسلامی ایران بر سر "امنیت ملی و مصالح عالی‌اش مذاکره نمی کند [...] و اولویت‌های دفاعی خود را دارد و بر اساس آن عمل می‌کند."  

رادید فرانسه