به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۱، ۱۳۹۹

جامعه مدرسین قم محمود امجد را به دلیل انتقاد از خامنه‌ای «ساده لوح» و «خوارج» خواند

 
محمود امجد

پس از آن‌که محمود امجد، از روحانیون شناخته‌شده، با انتشار ویدئویی، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول تمام خون‌های ریخته‌شده بعد از ۸۸ دانست و خواستار «توبه» کردن خامنه‌ای شد، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمود امجد را «نادان»، «خوارج»، «شب‌زده»، «ولی‌نشناس» و «خودباخته و ساده‌لوح» نامید.


در بیانیه جامعه مدرسین که روز یک‌شنبه سی‌ام آذر منتشر شده است، تاکید شده است که «خویشتن‌داری‌ها» در مقابل «لغزش‌های فراوان برخی از نفس‌های ناپاک» به عنوان «مجالی برای بازگشت» او از این راه است.

مقام‌های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که از روحانیون نزدیک و وفادار به علی خامنه‌ای محسوب می‌شوند، پیش از این در توصیف حسینعلی منتظری از صفاتی مانند «ساده‌لوح» استفاده کرده‌اند.

محمود امجد، استاد اخلاق و عرفان حوزه و از شاگردان روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در روزهای اخیر با انتشار ویدئویی در اینستاگرام، از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواست تا از «استبداد رأی» دست بردارد و «توبه» کند.

او با ذکر این‌که «مملکت پر از جنایت است» گفت که علی خامنه‌ای مسئول همه کشتارها در ایران پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ تا امروز است و این‌که او «باید از استبداد رای خود بگذرد»، توبه کند و اجازه مشارکت مردم در حکومت و برگزاری انتخابات واقعی را بدهد.

محمود امجد در این پیام ویدئویی به ربودن و اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، از سوی مقامات جمهوری اسلامی نیز انتقاد کرده و روح‌الله زم را «مظلوم» دانسته است. حکومت جمهوری اسلامی روح‌الله زم را از جمله متهم به «توهین به مأموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش» کردند.

در واکنش به این انتقادات، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نوشت که او «در دفاع از یک مهره اصلی دشمن متخاصم و سرویس جاسوسی در جنگ اطلاعاتی و تروریستی رسانه‌ای تمام‌قد وارد میدان شده و چون خوارج برای ولی و امام جامعه خط و نشان می‌کشد.»

یک روز پیشتر، روز شنبه نیز علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، در بیانیه‌ای محمود امجد را متهم به «دفاع از مجرمان و تهدیدکنندگان امنیت ملی» کرد و تهدید کرد که «گستاخی» او به علی خامنه‌ای «از هیچکس پذیرفته نیست و به قاطعانه‌ترین شکل محکوم و مطرود است.»

به گزارش خبرگزاری مهر،محمود محمدی‌عراقی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی در قم هم به محمود امجد نامه‌ای نوشته و در آن به او گفته است که وی «با فرمان الهی و سنت الله» مخالفت کرده و باید «منتظر عذاب الهی باشد.»

محمود امجد از روحانیون شناخته‌شده است که جلسات سخنرانی وی در امامزاده صالح تهران برپا می‌شد و برای مدتی امام جمعه نهاوند و سپس نماینده روح‌الله خمینی در غرب ایران (منطقه ۷) بود.

پس از حمله به کوی دانشگاه تهران (تیرماه ۱۳۷۸)، و به‌ویژه پس از انتخابات ۱۳۸۸ و سرکوب خونین معترضان، دیدگاه انتقادی امجد محسوس شد. محمود امجد در سال ۹۴ از ردصلاحیت‌شدگان مهم انتخابات خبرگان بود.

در واکنش به ویدئوی روزهای اخیر آقای امجد، امام جمعه کرمانشاه و نمایندگان آن استان در مجلس خبرگان نیز با انتشار بیانیه‌ای او را «معلوم‌الحال» نامیده‌اند.

انتقاد از «سکوت» بیت سیستانی

پیش از این در خبرها بود که روح‌الله زم با وعده دیدار با علی سیستانی، مرجع تقلید در عراق، یا نمایندگان دفتر او از محل اقامت خود به عراق آمده و در آنجا ربوده شده است.

محمود امجد در ویدئوی خود از علی سیستانی هم انتقاد کرده و گفته است که روح‌الله زم را «به استناد بیت آقای سیستانی به دام انداختند» و از «سکوت» بیت سیستانی متعجب است.

در روزهای اخیر،‌دفتر آقای سیستانی در واکنش به انتقادها در خصوص سوء‌استفاده از نام این مرجع تقلید برای کشاندن روح‌الله زم به عراق اعلام کرد که مقامات ایران در پاسخ به پیگیری‌های دفتر او «زمینه دخالت مرجعیت در امر محاکمه و مجازات او [زم] را منتفی دانستند.»

با استفاده از اینستاگرام، تسنیم، مهر، خبرگزاری رسمی حوزه، انصاف‌نیوز و بسیج‌نیوز / پ.پ / ر.ح - رادیو فردا