به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۹

بازگشت دوباره تنش به روابط روسیه و اتحادیه اروپا

  به خاطر مسمومیت ناوالنی 
وزارت امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه 22 دسامبردر ارتباط با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور به دلیل مسمومیت الکسی ناوالنی چهره سرشناس اپوزسیون روسیه، سفیران آلمان، سوئد و فرانسه در مسکو را احضار کرد.

وزارت خارجه روسیه با محکوم کردن تحریم‌های اروپا كه از ماه اكتبر، مقامات ارشد کرملین را هدف قرار داده، اعلام كرد «لیست نمایندگان ممنوع الورود كشورهای عضو اتحادیه اروپا به خاک فدراسیون روسیه را گسترش داده است.»

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود، مقامات ارشد روسی نزدیک به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را به دلیل مسمومیت ناوالنی هدف تحریم قرار داده است.

پس از اینکه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، پیدا شدن ماده‌ای مشابه سم نوویچوک (دارای کاربردهای نظامی) در نمونه‌های خون ناوالنی را تایی کرد که پس از مشاهده عوارض شدید مسمومیت به برلین منتقل شد، تردیدهای بین المللی در مورد دست داشتن روسیه در این موضوع افزایش یافت.

آلمان در بیانیه خود با لحنی جدید تأکید کرد که تحریم‌ها علیه روسیه ،«قابل اجتناب نیست» مگر اینکه در مورد مسمومیت ناوالنی، توضیحات لازم ارائه شود.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، گفت که اگر مسکو اطلاعات کافی و لازم را در این خصوص ارائه ندهد، تحریم‌های گام به گام و مشخصی علیه مقامات روسیه، اعمال خواهد شد.

دوران نقاهت در آلمان
لابراتوارهای تخصصی در آلمان، فرانسه و سوئد قبلاً تشخیص داده بودند که ناوالنی 44 ساله، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، قربانی سم اعصاب نویچوک شده که این موضوع از سوی مسکو بلافاصله انکار شد.

الکسی پس از یک ماه مراقبت در برلین و مرخص شدن از بیمارستان در 23 سپتامبر، در حال حاضر به همراه خانواده اش مشغول گذاراندن دوران نقاهت خود در آلمان است.

العربیه