به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۲۸، ۱۳۹۹

سازمان ملل متحد قطعنامه‌ پیشنهادی کانادا علیه نقض گسترده حقوق بشر در ایران را تصویب کرد

 
مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به پیشنهاد کانادا علیه نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران به تصویب رساند. در جلسه رای‌گیری به این قطعنامه که روز چهارشنبه برگزار شد، ۸۲ کشور رای موافق، ۳۰ کشور رای مخالف و ۶۴ کشور رای ممتنع دادند.

این قطعنامه پیشتر کمیته سوم مجمع عمومی به تصویب اولیه رسیده بود و کشورهایی مثل اسرائیل، آمریکا، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، آلبانی، بریتانیا، کانادا، فرانسه و آلمان به آن رای مثبت دادند.

در این قطعنامه که چند روز پس از اعدام روح‌الله زم به تصویب رسیده، نسبت به افزایش اجرای حکم اعدام در ایران به ویژه اعدام کسانی که در کودکی یا نوجوانی مرتکب بزهکاری شده‌اند ابراز نگرانی شده است. همچنین در این قطعنامه از ایران خواسته شده که از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان خودداری کند.

همچنین سازمان ملل متحد از ایران خواست تا به وضعیت زندان‌ها و شرایط نگهداری زندانیان بیشتر رسیدگی کند. همچنین در این قطعنامه با تاکید بر رعایت آزادی اقلیت‌ها از جمهوری اسلامی خواسته شده تا در زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور تلاش کند.

اما علاوه بر این که نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست از این قطعنامه انتقاد کرد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز این قطعنامه را «ضد ایرانی» خواند:

این مقام وزارت خارجه ایران گفت: «چنین اقدامات غیرسازنده‌ای نه تنها کمکی به ارتقای وضعیت حقوق بشر در سطح جهانی نمی‌کند بلکه صرفا موجب دامن زدن به کلیشه سازی‌های منفی و برچسب‌زنی سیاسی علیه کشورهای مستقل می‌شود.»

او ادامه داد: «اقدام دولت کانادا و دیگر بانیان این قطعنامه که مصداق بارز سوء استفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی است، محکوم و فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌دانیم.»

کانادا به تازگی علاوه بر پیشنهاد این قطعنامه، اعلام کرد که تحقیقات جمهوری اسلامی درباره هواپیمای اوکراینی سرنگون شده توسط سپاه پاسداران، «ایرادهای بسیار جدی» دارد و خواستار تحقیقات بیطرفانه و جدیدی شد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت که دولت این کشور به همکاری با متحدانش در جهان برای انجام تحقیقات جامع و معتبر درباره این سرنگنی هواپیما ادامه خواهد داد.

همچنین به تازگی سازمان گزارشگران بدون مرز در بیلان سالانه خود اعلام کرد که در این بیلان، ایران ششمین زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه است.

گزارشگران بدون مرز تاکید کرد حکومت ایران خبرنگارانی را که تلاش می کنند تا مقیاس واقعی اثرات همه گیری کرونا را پوشش دهند، هدف آزار و اذیت های زیادی قرار می‌دهد.

رادیو بین المللی فرانسه