به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۳، ۱۳۹۹

ظریف : پنج هزار شبه نظامی افغان خودشان داوطلبانه به سوریه رفته‌اند

 
محمد جواد ظریف 
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، انکار کرده که این کشور شبه نظامیان افغان مقیم ایران را جهت حمایت از رژیم بشار اسد به سوریه اعزام کرده و در عین حال اعتراف نموده که تهران با طالبان "گفتگوهای جدی" دارد و در تصمیم گیری‌های حکومت ایران دربارۀ افغانستان، وزارت اطلاعات، سپاه قدس و شورای عالی امنیت ملی نیز دخالت دارند.

ظریف که این سخنان را در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی "طلوع نیوز" افغانستان ایراد کرده، در پاسخ به سئوال خبرنگار این شبکه که چرا حکومت ایران "افغان ها را برای جنگ به سوریه می فرستد؟"، گفته است : 
"ما کسی را به سوریه نمی فرستیم. [...] برادران [افغان] ما به آنجا به صورت داوطلب رفتند." ظریف مدعی شده است که شبه نظامیان افغان "برای جنگ با داعش" و "به خاطر اعتقادات خودشان" به سوریه رفته اند نه برای حمایت از رژیم بشار اسد. 
او تعداد شبه نظامیان افغان اعزام شده به سوریه را پنج هزار نفر برآورد کرده که به گفتۀ او اکنون کمتر از دو هزار تن از آنان در سوریه باقی مانده اند و تحت فرماندهی دولت این کشور به نبرد مشغولند. 
با این حال، ظریف اعتراف کرده که جمهوری اسلامی ایران "به خانواده های این افغان‌ها امتیازاتی می دهد" و "بدون هیچ رودربایستی از آنها حمایت می کند."

ظریف در جای دیگری از سخنانش به رابطۀ جمهوری اسلامی ایران با طالبان افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است که "طالبان بخشی از آیندۀ افغانستان هستند". او ضمن تأئید تماس ها و "گفتگوهای جدی" جمهوری اسلامی ایران با طالبانافزوده است که حکومت ایران سلاح در اختیار طالبان نمی گذارد و زخمی‌های آنان را مداوا نمی کند. با این حال، جواد ظریف با انتقاد از ملاقات‌ها و گفتگوهای مستقیم آمریکا با طالبان گفته است : "نباید دیگران از بیرون برای افغانستان تصمیم بگیرند" و "همسایگان افغانستان باید حلقۀ اصلی باشند." ظریف سپس افزوده است که "کنشگران مختلفی" از سپاه قدس تا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران "در سیاست این کشور [در قبال افغانستان] حضور دارند." وی به طور خلاصه گفته است : "همه ما حضور داریم. یعنی در بحث‌هایی دوستان سپاه هستند، در بحث‌هایی دوستان وزارت اطلاعات هستند."

رلذیو بین المللی فرانسه