به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۲۸، ۱۳۹۹

کرونا در ایران: محدودیت های جدید کرونا در شب یلدا اعلام شد؛

 ۶٠ هزار پرستار تا کنون به کرونا مبتلا شده اند
دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، روز پنجشنبه ۲۷ آذر، از تعطیلی اصناف در ساعت ۱۸ و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ الی ۴ بامداد در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده همزمان با شب یلدا خبر داد. به گفتۀ سخنگوی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته، بیش از ۷۴۵٣ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده اند و ٢١۲ نفر دیگر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری، جان باخته اند.

حسن روحانی خواستار تسریع فرایند تأمین مالی واردات واکسن شد؛ تعطیلی اصناف در ساعت ۱٨ در دو روز آخر آذر

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، تأکید کرد که برای عبور از وضعیت شکننده کنونی و رسیدن به یک وضعیت پایدار در فرایند مهار کرونا ضروری است. در این جلسه بر اساس پیشنهاد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و بررسی های انجام شده، برای پیشگیری از رفت ها و آمدها و تجمعات شب یلدا، مقرر شد روزهای شنبه و یکشنبه  ۲۹ و ۳۰ آذرماه، اصناف از ساعت ۱۸ تعطیل و تردد خودروهای شخصی نیز در این دو روز، از ساعت ۲۰ ممنوع شود.

مسئول کمیته بهداشتی و درمانی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در ادامه این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ساخت واکسن کرونا در داخل و تامین آن از خارج کشور ارائه کرد.

حسن روحانی نیز با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در مسیر ساخت واکسن داخلی، بر تسریع در فرایندهای اجرایی تأمین مالی خرید واکسن از خارج از کشور و تامین اعتبارات لازم برای آن، دستورات لازم را صادر کرد و از دستگاه های دخیل خواست هر چه سریعتر با هماهنگی یکدیگر اقدامات لازم را انجام دهند.

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز روز گذشته، فرایند تولید داخلی واکسن را زمان بر دانسته بود و خواستار واردات هر چه سریعتر واکسن کرونا در کشور شده بود.

چرا ایران برای خرید واکسن کرونای فایزر درخواست نداده است؟

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه «دو ایرلاین ایرانی آماده واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر هستند»، در خصوص چرایی عدم درخواست ایران برای این واکسن، گفت: «زنجیره سرد، فقط انتقال از مبدأ به فرودگاه مقصد نیست بلکه زنجیره سرد کل مسیر تلقیح واکسن به گروه هدف تا یک شهر و روستای دورافتاده را شامل می شود».

وی با اشاره به زنجیره سرد منهای ۷۰ درجه مورد لزوم برای نگهداری واکسن کرونا فایزر، افزود: «مشخص است که تزریق در فرودگاه و پای هواپیما انجام نمی شود و یک روز و یک ساعت هم نیست».

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «زنجیره سرد مورد نیاز برای این واکسن باید برای همه روزهای ورود، توزیع و تلقیح رعایت شود و دمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس، از منظر زنجیره سرد نگهداری و توزیع، یک ضعف فناوری است».

وی در ادامه تاکید کرد: «قطعا واکسن های تایید شده با دمای نگهداری بالاتر و شرایط زنجیره سرد سهل‌تر و در دسترس، مزیت نسبی دارند».

این در حالیست که اخیراً مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تأکید کرد که «ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کوواکس) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد زیرا این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرمایی منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و به دلیل نداشتن امکانات و شرایط لازم، هواپیماها و سیستم حمل و نقل ایران نمی‌تواند واکسن فایزر کرونا را وارد کند و به همین جهت از دریافت آن انصراف داده‌ایم».

ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ تا ۴ بامداد در روزهای شنبه و یکشنبه

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، روز پنجشنبه ۲۷ آذر، از ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ الی ۴ بامداد در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده همزمان با شب یلدا خبر داد و از شهروندان درخواست کرد با هدف قطع زنجیره شیوع کرونا ویروس از هرگونه دورهمی و برگزاری مراسم شب یلدا خودداری کنند.

وی در تشریح محدودیت های شب یلدا در هفته آینده گفت: «با هدف قطع زنجیره کرونا ویروس، از شهروندان درخواست می کنیم از هرگونه برگزاری مراسم شب یلدا و دورهمی خودداری کنند و مراسم یلدا را به صورت مجازی انجام دهند.»

وی افزود: «در همین راستا برای پیشگیری از رفت‌ها و آمدها و تجمعات شب یلدا مقرر شد روزهای شنبه و یکشنبه  ۲۹ و ۳۰ آذرماه، اصناف از ساعت ۱۸ تعطیل و تردد خودروهای شخصی نیز در این دو روز، از ساعت ۲۰ تا ۴ بامداد ممنوع شود».

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ۲۷ آذر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۷۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۱۱۴۷ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵۶۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به یک میلیون و ١۳۸ هزار و ۵٣۰ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۲١٢ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۵٣ هزار و ۹۵ نفر رسیده است».

او همچنین گفت: «تا کنون ۶ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۶۵۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است».

به گفته وی، در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ١۴٨ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره شهرهای در وضعیت قرمز کرونا گفت: «شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند».

از سوی دیگر، دبیر شورای عالی نظام پزشکی، با انتقاد از نبود هماهنگی در تصمیمات سیاست‌گذاران دراجرای پروتکل‌های بهداشتی گفت: «بهتر است به جای اینکه مردم را مقصر دانسته و همواره توپ را به زمین آنها پرتاب کنیم در نحوه سیاست‌گذاری و مدیریت پاندمی تجدید نظر کرده و طرح‌هایی را پیشنهاد دهیم که با شرایط اجتماعی کشور سازگاری داشته باشند.»

ابتلای ۶٠ هزار پرستار به کرونا

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری، روز پنجشنبه، ضمن تشریح مشکلات پرستاران به هنگام شیوع ویروس کرونا، گفت: «از حدود ۱۴۵ هزار پرستار حاضر بر بالین بیماران حدودا ۶۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و حدود ۱۰۰ نفر نیز از گروه پرستاری جان باختند»

وی افزود: «در حال حاضر نیز ۶۰۰۰ نفر یا در قرنطینه هستند و یا به شکل استعلاجی به مرخصی رفتند تا دوره بیماری را طی کنند».

وی با اشاره به اصلی ترین مشکل پرستاران در کشور گفت: «مشکل کمبود نیرو معضلی است که همواره به آن اشاره می کنیم. در حال حاضر حدودا ۱۷۰ هزار تخت بیمارستانی داریم که برای این تعداد تنها ۱۴۰ هزار پرستار مشغول به کار هستند در حالیکه به شکل استاندارد، باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲.۵ پرستار به کار گرفته شوند اما اکنون این رقم در کشور ما حدودا ۰.۹ است».

این آمار در حالی امروز اعلام می‌شود که مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت ایران، یک روز قبل گفته بود که «حدود ۴۵ هزار پرستار تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند و از تعداد پرستاران جان‌باخته بر اثر این بیماری، آمار دقیقی موجود نیست».

بر اساس گزارش نظام پرستاری، ۳۰ نفر از این پرستاران در آبان ماه جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

به دلیل شیوع کرونا، هیچگونه مراسمی در کلیسای وانک و جلفای اصفهان برگزار نمی شود

بر اساس آخرین گزارش ها و به دلیل روند صعودی ابتلا به کرونا در اصفهان، امسال هیچ تزئین و یا مراسمی به مناسبت سال نوی میلادی در کلیسای وانک و محله ارمنی نشین جلفای اصفهان صورت نمی‌گیرد و برگزار نمی‌شود.

شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران به تازگی اطلاعیه‌ای را منتشر کرده که در آن آمده است: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای احترام به ایثار کادر درمانی کشور و جلوگیری از تجمعات امسال به مناسبت سال نوی میلادی ۲۰۲۱ و تولد حضرت عیسی مسیح، در کلیسای وانک و محله ارمنی نشین جلفای نوی اصفهان هیچ گونه تزیینات و مراسمی صورت نمی‌گیرد».

سخنگوی آموزش و پرورش تهران: آموزش حضوری نخواهیم داشت؛ امتحانات تمام مقاطع غیرحضوری برگزار می شود

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان در این شهر بیان کرد: «طبق برنامه‌های پیش بینی شده، تصمیم بر این بود که در شهر تهران در هیچ پایه و مقطعی امتحان حضوری نداشته باشیم».

وی توضیح داد: «در حال حاضر قرار است که امتحانات در تمام مقاطع به صورت غیرحضوری باشد و به زودی اطلاعیه کامل در این خصوص که نحوه برگزاری امتحانات در تمام مقاطع و پایه‌ها به چه شکل خواهد بود را صادر خواهیم کرد. فعلا غیرحضوری است و به زودی جزئیات اعلام می‌شود. »

وی در واکنش به درگذشت ۲۰ نفر از معلمان بر اثر ابتلا به کرونا ویروس گفت: «آمار فوت ۲۰ نفر از معلمان بر اثر کرونا مربوط به زمان آغاز شیوع بیماری تا کنون بوده است». 

وی در ادامه تأکید کرد: «وضعیت نارنجی برای مدارس، مشابه وضعیت قرمز است. ما به هیچ عنوان برگزاری حضوری کلاس‌ها را نخواهیم داشت، مگر زمانی که ستاد کرونا اعلام کند.»

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران،  گفت: «وضعیت نارنجی در برخی مشاغل حکم این را دارد که فعالیت‌شان را انجام دهند، اما برای مدارس وضعیت نارنجی حکم وضعیت قرمز را دارد یعنی همچنان حضور در مدارس را نخواهیم داشت».

رادیو بین المللی فرانسه