به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۹

انتقاد ترامپ از رهبر جمهوریخواهان در سنا: برای تسلیم شدن زود است

 
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا به دلیل تبریک پیروزی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب این کشور انتقاد کرد. رئیس جمهوری ایالات متحده با انتشار گزارشی مبنی بر ناراحتی هوادارانش از تبریک میچ مک کانل به جو بایدن در صفحه توئیترش نوشت: «میچ! ۷۵ میلیون رای برای رئیس جمهوری که به دنبال انتخاب مجدد است یک رکورد بود (با فاصله زیاد). خیلی زود است برای تسلیم شدن! حزب جمهوریخواه باید بالاخره مبارزه را یاد بگیرد. مردم عصبانی هستند!»

میچ مک کانل طی یک ماه گذشته بر لزوم رسیدگی به شکایت ها و طی روند قانونی انتخابات تاکید کرده بود. او به همین دلیل پیش از این حاضر به تبریک پیروزی جو بایدن در رای گیری روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) نشده بود. رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا روز سه شنبه پس از تبریک پیروزی جو بایدن تلفنی با رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفتگو کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ هنوز از پذیرش شکست در برابر جو بایدن امتناع می کند.

میچ مک کانل همچنین روز سه شنبه در جلسه با سناتورهای جمهورخواه از آنها خواست در جلسه روز ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره به نتیجه آرای الکترال اعتراض نکنند زیرا در آن صورت در مورد مخالفت آنها رای گیری انجام خواهد شد و همکاران سناتورشان در موقعیت «بدی» برای موضع گیری قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنجشنبه با آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای سمت وزارت خارجه و جانشین احتمالی خود دیدار کند. لیندسی گراهام، یکی از سرشناس ترین سناتورهای جمهوریخواه نیز گفته که با برخی از نامزدهای عضویت در کابینه جو بایدن در تماس است.

چینش وزرای بایدن؛ برای اولین بار یک دگرباش جنسی عضو کابینه آمریکا می‌شود
جو بایدن روز دوشنبه در رای گیری کالج الکترال با کسب ۳۰۶ رای در برابر ۲۳۲ رای برای دونالد ترامپ به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد. دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به پایان می رسد. هنوز مشخص نیست که رئیس جمهوری کنونی آمریکا در مراسم تحلیف جانشینش در مقابل ساختمان کنگره شرکت خواهد کرد یا خیر. دونالد ترامپ پیش از این گفته بود که اگر کالج الکترال به جو بایدن رای دهد حاضر به ترک کاخ سفید خواهد شد. این در حالی است که گمانه زنی هایی مبنی بر احتمال امتناع دونالد ترامپ از ترک کاخ سفید و پیامدهای احتمالی آن مطرح شده بود.

یورونیوز