به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۹

یکی از مراجع شیعه در قم رهبر ایران را مسئول همه کشتارها دانست

 آیت الله محمود امجد استاد حوزه‌های علمیه، در واکنش به اعدام روح‌الله زم او را «مقتول مظلوم» خواند و رهبر ایران را مسئول مستقیم «همه جنایت‌ها و کشته‌شدگان» از سال 88 عنوان کرد. آیت الله محمود امجد، شامگاه سه‌شنبه 15 دسامبر 2020 طی یک سخنرانی زنده در صفحه اینستاگرام خود گفت: «تعجب می‌کنم از اعمال خودمان و همه که چرا یک جوانی را مظلومانه اعدام می‌کنند و کک‌ ما نمی‌گزد. من برای این جوان ناراحتم چون مظلوم کشته شد».

این روحانی، علی خامنه‌ای رهبر ایران‌ را موجب نابودی بسیاری از امور در کشور دانست و افزود: «آقای خامنه‌ای باید از استبداد رای خود بگذرد. تمام خون‌ها و کشته‌هایی که از سال 88 شده،‌ همه آنها مسئولش خامنه‌ای است».

به گفته او، خامنه‌ای از «همه جریانات ریز و درشت مملکت» خبر دارد و در آن مسئول است.

امجد در ادامه از سکوت دفتر علی سیستانی مرجع تقلید شیعه در عراق که گزارش‌ها درباره نحوه فریب و ربودن زم نشان می‌دهد که عملیات با سواستفاده از نام این مرجع تقلید انجام شده، انتقاد کرد.

روز سه‌شنبه محمد امجد فرزند این استاد حوزه‌ علمیه در اینستاگرامش اعلام کرده بود پدرش خواستار «شهید» و «مقتول» خواندن روح‌الله زم،‌ موسس و مدیر اعدام‌ شده کانال تلگرام «آمدنیوز»، شده بود.

روح‌الله زم فعال سیاسی و خبرنگار ایرانی بود که پس از اختلاف‌نظرهایی که با حکومت جمهوری اسلامی پیدا کرد از ایران خارج و به فرانسه پناهنده شد، او در آنجا کانال تلگرامی آمدنیوز را تاسیس کرد و به افشاگری علیه حکومت پرداخت. این خبرنگار در هدایت اعتراضات مردمی در سال 96 تاثیر پررنگی داشت. اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اکتبر 2019 طی عملیات فریب، این خبرنگار را از فرانسه به عراق کشاند و پس از ربودن او و صدور حکم اعدام، در 12 دسامبر این حکم را علیرغم مخالفت و اعتراضات گسترده بین‌المللی اجرا کرد.

العربیه