به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۹

ترامپ «ناامید» از دیوان عالی سودای عدم ترک کاخ‌سفید را در سر می‌پروراند

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می گوید مانند مردم کشورش از دیوان عالی ایالات متحده «بسیار ناامید» شده است. این اظهارات چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در حالی بیان می شود که تلاش های او برای تغییر نتیجه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) بی نتیجه بوده است.

دیوان عالی ایالات متحده پیش از رای گیری روز دوشنبه در کالج الکترال شکایت دادستان کل ایالت تگزاس و شماری از همتایانش در ایالت های دیگر را علیه نتیجه انتخابات رد کرد. این شکایت علیه نتیجه رای گیری در تعدادی از ایالت هایی که جو بایدن در آنها پیروز شده است تنظیم شده بود.

جدیدترین توئیت دونالد ترامپ مبنی بر اظهار «ناامیدی» از دیوان عالی در حالی منتشر شده که سه نفر از ۹ قاضی عالی ترین مرجع قضایی آمریکا از سوی او منصوب شده اند.

مجلس سنای آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت ایمی کنی برت، سومین گزینه دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی را تائید کرده بود. به این ترتیب محافظه کاران اکنون شش کرسی از ۹ کرسی دیوان عالی ایالات متحده را در اختیار دارند.

رای گیری در کالج الکترال روز دوشنبه گذشته انجام شد و جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد.

رئیس جمهوری کنونی آمریکا پیش از این گفته بود که در صورت رای کالج الکترال به جو بایدن حاضر به ترک کاخ سفید خواهد شد. این در حالی است که شبکه «سی ان ان» گزارش داده که دونالد ترامپ با مشاورانش درباره عدم ترک کاخ سفید در روز تحلیف جو بایدن گفتگو کرده است.

بنا به همین گزارش رئیس جمهوری ایالات متحده به سخنان برخی مشاورانش از جمله رودی جولیانی، وکیل شخصی خود مبنی بر وقوع «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری عمیقا باور دارد.

او در همین راستا در جریان گفتگو با مشاورانش ضمن «انکار» نتیجه انتخابات از احتمال عدم ترک کاخ سفید پس از پایان دوره ریاست جمهوری سخن گفته است. با این حال در گزارش «سی ان ان» آمده که مشاوران دونالد ترامپ او را از این گزینه منصرف کرده اند هر چند احتمال چنین رخدادی برای آنها «هشدارآمیز» بوده است.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۳۳ روز دیگر به پایان می رسد. جو بایدن پس از تائید نتیجه رای گیری در کالج الکترال در روز ششم ژانویه (۱۷ دی) در نهایت در روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

یورونیوز