به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۹

جودوکار ایرانی با تصویر نوید افکاری روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد

سام رجبی، جودوکار ایرانی در زمان ایستادن بر سکوی قهرمانی جهان، تی‌شرتی با تصویر نوید افکاری را روی دست گرفت. او مدال‌هایش را به خانواده افکاری تقدیم کرده و گفته که گردن او جای مدال بود نه طناب دار.

 سام (احسان) رجبی، عضو سابق تیم ملی جودو ایران و قهرمان جهان در رشته جوجیتسو، تازه‌‌ترین مدال طلای خود را به نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام شده تقدیم کرد.
 او که در آمریکا زندگی می‌کند و عضو "کمپین اتحاد برای نوید" است، در توییتر نوشت: «امروز برای نوید جنگیدم و قهرمان جهان شدم. راه نوید ادامه داره. نویدها جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند تا روز آزادی. ما ورزشکاران راه او را ادامه خواهیم داد.»

مسابقه قهرمانی جوجیتسو روز جمعه ۱۸ دسامبر در اورالاندو برگزار شد.
رجبی با انتشار عکسی که مدال‌هایش را روی سینه نشان می‌دهند و با پیامی که هشتگ "اتحاد برای زم" به آن افزوده شده، نوشت: «این مدال‌ها باید دور گردن نوید انداخته می‌شد نه طناب داری که باید از قانون بشریت حذف بشه. خانواده شریف نوید این مدال‌های ناقابل پیشکش شما، ایران‌مان و آزادی آن. ننگ بر جمهوری اسلامی، ننگ بر تمام ماله‌کشانی که باعث استمرار این رژیم سراسر فاسدند...»
سردار پاشایی، مربی سابق کشتی و قهرمان جهانی کشتی فرنگی در سال ۱۹۹۸نیز با تمجید از اقدام رجبی به نقل از او در توییتر نوشته است: «سام می‌گوید در چند جای مسابقه کم آوردم و واقعا توان ادامه دادن نداشتم اما عهد کرده بودم عکس نوید افکاری را بالای سکوی نخست ببرم. برای همین در آن لحظات تنها به یاد ورزشکاری که بی‌گناه شکنجه و بر دار شد جنگیدم.»

 رجبی در حالی مدال طلای خود را به نوید افکاری و خانواده او تقدیم کرده که ماموران امنیتی مزار او در آرامستان روستای سنگر را به بهانه ساخت "یک دیوار خارج از عرف و ضوابط ساخت و ساز" تخریب کرده و پدر و برادر او را که سر خاکش رفته بودند، برای ساعاتی بازداشت کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، نوید افکاری را که در اعتراض‌های مرداد ۹۷ دستگیر شده بود، ۲۲ شهریور ۹۸ و با وجود اعتراض‌های گسترده به حکم اعدام، به دار آویخت.

دویچه وله فارسی