به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۱۱، ۱۳۹۹

پیام سال نو آنگلا مرکل؛ وداع با سال کرونایی

صدراعظم در پیام آغاز سال جدید میلادی پیکار با کرونا را همچنان مهم‌ترین وظیفه کشورش دانسته است. او گفت پاندمی در سال نو نیز همچنان همراه ماست، اما با تلاش و همبستگی بر آن غلبه خواهیم کرد.

 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در پیام خود به مناسبت آغاز سال میلادی ۲۰۲۱ هم‌میهنانش را به عزم و تلاش بیشتر در پیکار با پاندمی کرونا فراخواند.

او ابراز امیدواری کرد که کشور با واکسیناسیون گام به گام در نبرد با ویروس کرونا پیروز خواهد شد، "اما همه چیز به عزم و تلاش ما بستگی دارد".

در متن پیام مرکل که پیشاپیش منتشر شده است، او بار دیگر از یکایک شهروندان خواسته است که "با نظم و انضباط در رعایت مقررات مربوط به کرونا" کوشا باشند.

او از کسانی که "آگاهانه در خطری که تندرستی ما را تهدید می‌کند" تردید می‌کنند، به شدت انتقاد کرد. او تصریح نمود: «تئوری‌های توطئه تنها نادرست و خطرناک نیستند، بلکه بیرحمانه و غیرمسئولانه نیز هستند».

مرکل با دریغ و تأسف خاطره افراد بیشماری را گرامی داشت که می‌توانستند همچنان کنار عزیزان خود باشند، اما "در سالی بیرحم" قربانی پاندمی شدند و زودهنگام به دام مرگ گرفتار آمدند.

او ابراز امیدواری کرد که با آغاز واکسیناسیون مرحله‌ای در آلمان، که با افراد سالمند و کادر درمانی شروع شده است، بلای پاندمی رفته رفته از جامعه دور شود. او تأکید کرد: «من هم هر وقت نوبتم فرا رسد، واکسن خواهم زد».

یک بلای جهانگیر

آنگلا مرکل از این که نخستین واکسن ضد کرونا با همکاری دانشمندان آلمانی تهیه شده است، ابراز خرسندی کرده است.

او با اشاره به اظهارات پایه‌گذاران بنیاد بیونتک، گفت که مردمی از ۶۰ کشور جهان در تهیه واکسنی اثربخش علیه پاندمی کرونا همکاری داشتند و "همین به خوبی نشان می‌دهد که پیشرفت جامعه بشری در گرو همکاری کامل اروپایی و بین‌المللی" است.

او بار دیگر تأکید کرده است که پیکار با پاندمی وظیفه‌ای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بزرگترین "چالش قرن" است.

او از همه کسانی که با اعتماد و شکیبایی در این "پیکار تاریخی" شرکت کردند، سپاسگزاری کرد.

به گفته مرکل بیش از همه کادر درمانی، پزشکان و پرستاران و مددکاران با فداکاری در گذر از این بحران تلاش کردند. انسان‌های بیشماری با دل و جان خدمت کردند تا زندگی جامعه، به رغم پاندمی، ادامه یابد و از مسیر عادی خارج نشود.     

آخرین پیام سالانه مرکل

آنگلا مرکل در پایان گفتار خود به امری "شخصی" پرداخته و گفته است که همه شواهد نشان از آن دارد که این آخرین پیام سالانه او خواهد بود. او در انتخابات ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱ برای انتخاب صدراعظم آینده آلمان نامزد نخواهد بود. 


او در پایان گفته است: «اغراق نخواهد بود اگر بگویم که در ۱۵ سال گذشته هیچگاه با این همه سختی و فشار، سالی را به پایان نبرده و با این همه امید و اعتماد به آینده سالی را آغاز نکرده‌ایم».

دویچه وله فارسی