به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۳، ۱۳۹۹

تابلوی خیابان شجریان در تهران نصب شد؛

 مخالفت با نامگذاری خیابان شجریان در مشهد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران روز یکشنبه از ثبت خیابانی به نام استاد شجریان و نصب تابلوی آن در آستانه شب یلدا خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد حق شناس با اشاره به مصوبه فروردین ۹۸ شورای شهر مبنی بر ثبت اسم خیابانی در منطقه ۲ تهران به نام استاد شجریان و وقفه هایی که در ابلاغ این مصوبه صورت گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، گفت: با توجه به پیگیری های مکرر رئیس و اعضای شورا و کمیسیون فرهنگی، این مصوبه در آستانه شب یلدا به مرحله اجرا رسید.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، ۲۰ مهر امسال در صحن شورای شهر درباره نامگذاری خیابانی در تهران به نام شجریان گفت: مکاتبات لازم درباره اجرای مصوبه شورا جهت نامگذاری خیابان به نام شجریان صورت گرفته است و به زودی توسط شهرداری اجرا می‌شود.

همزمان محمدرضا حیدری، رئیس شورا شهر مشهد  درباره مخالفت فرمانداری مشهد با مصوبه نامگذاری خیابان ارشاد مشهد به نام استاد شجریان نیز گفت: پس از مصوبه شورای شهر در این خصوص، فرمانداری طی نامه‌ای به طور محرمانه این مصوبه را رد کرد.

حیدری ادامه داد: پاسخ فرمانداری را داده‌ایم و ادله خود را مطرح کرده‌ایم که وجه موسیقایی و هنری استاد و جلوگیری از ربایش فرهنگی دلیل این مصوبه بوده و مجدد ادله را به فرمانداری اعلام کرده‌ایم ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری ۱۷مهر ماه امسال در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

رادیو فرانسه 

تجمع شماری از معترضان برای تغییر نام خیابان 'شجریان' در تهران به 'فخری‌زاده'
رسانه‌های داخلی در ایران با انتشار عکس‌هایی گزارش دادند که شماری از معترضان با تجمع در خیابانی که چند روز پیش به نام "شجریان" نامگذاری شده بود، به طور نمادین نام آن را به "فخری‌زاده" تغییر دادند.

اخیرا به دنبال مصوبه شورای شهر تهران، خیابان "فلامک" در منطقه دو تهران به نام "شجریان" تغییر نام داد.

سایت انتخاب در گزارشی نوشته که پدر مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز که سال ۱۳۹۰ در ایران ترور شد نیز در میان معترضان حضور داشت.

معترضان امروز خواستار تغییر نام خیابان شجریان به نام محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران شدند که آذرماه امسال ترور شد.

محمدرضا شجریان که مهرماه امسال درگذشت در سال‌های پایانی عمر خود بارها به صراحت حکومت ایران را نقد کرده بود.

بی بی سی  فارسی