به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۰۲، ۱۳۹۹

'عبور زیردریایی اسرائیلی از کانال سوئز به سوی خلیج فارس'

 یک زیردریایی اسرائیلی در آب‌های بندر حیفا در دریای مدیترانه
رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که یک زیردریایی متعلق به اسرائیل چند روز پیش از کانال سوئز عبور کرده است.
رادیو دولتی اسرائیل هدف از این اقدام را فرستادن "پیامی روشن" برای ایران توصیف کرده است.
گفته شده زیردریایی اسرائیلی هنگام عبور از کانال سوئز روی سطح آب آمده و "به سوی خلیج فارس در حرکت است."
بنا بر این گزارش منابع امنیتی کشورهای عربی گفته‌اند که دولت مصر با عبور این زیردریایی موافقت کرده است.

این گزارش ساعاتی بعد از انتشار خبر ورود یک زیردریایی آمریکایی به آب‌های خلیح فارس منتشر شد.

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه ۲۱ دسامبر اعلام کرد که زیردریایی هسته‌ای یواس‌اس جورجیا به همراه چند کشتی جنگی از تنگه هرمز عبور کرده است.

نیروی دریایی ایالات متحده گفت این اقدام "نشانگر تعهد آمریکا به شرکای منطقه‌ای و امنیت دریایی با طیف کاملی از توانایی‌ها و آمادگی برای دفاع در برابر هرگونه تهدید در هر زمانی است."

این تحولات در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و هم‌زمان با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال افزایش تنش نظامی با ایران رخ می‌دهد.

وزارت دفاع اسرائیل به گزارش‌ها درباره عبور زیردریایی از کانال سوئز و حرکت آن به سوی خلیج فارس واکنشی نشان نداده است.

هشدار و تهدید
ترور محسن فخری‌زاده، از چهره‌های پشت پرده برنامه "پدافند هسته‌ای" ایران تنش‌ با اسرائیل را به شدت افزایش داد. مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل را به دست داشتن در ترور آقای فخری‌زاده متهم کردند و وعده انتقام دادند.

روز دوشنبه آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، درباره حمله به اسرائیل، به ایران هشدار داد و گفت هر گونه تهاجمی "با قدرت" تلافی خواهد شد.

به گزارش تایمز اسرائیل آقای کوخاوی گفت: "اخیرا ما تهدیدهای فزاینده‌ای از سوی ایران علیه اسرائیل شنیده‌ایم. اگر ایران و شرکایش... هرگونه اقدامی علیه اسرائیل انجام دهند خواهند فهمید که این شراکت برایشان تا چه حد گران تمام می‌شود."

آویو کوخاوی گفت "ارتش اسرائیل به هر که، از دور یا نزدیک، در فعالیت‌ها علیه اسرائیل یا اهداف اسرائیلی مشارکت داشته باشد، با قدرت حمله خواهد کرد."

روز یکشنبه هم ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) هشدار داد که اگر ایران در آستانه سالگرد کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه اقدام به حمله کند، آمریکا آماده است تا از خود و شرکایش در دفاع کند.

بی بی سی  فارسی